És mégsem mozog – tokaji száraz furmint

Ha a tokaji furmint Netflix-sorozat lenne, nem rendelnének belőle második évadot. (Feleségem megjegyzése: ha pilot lenne, nem rendelnének belőle sorozatot.) Újra megtapasztaltam, hogy tokaji furmintot kóstolni több mint esztétikai piszmogás – ezeknek a boroknak komoly élettani hatásuk van. Én 3 napig beteg voltam tőlük. Olyanok, mint a limonádé, amiből kifelejtették a cukrot, vagy mint az aszú, amiből kivonták a maradékcukrot.

Egy héten át kóstoltam 9 tokaji szárazat, és be kellett látnom, hogy korai még az óvatos derűlátás. Derűre inkább a hárslevelű ad okot (meg a kabar, meg a kövérszőlő), a furmint mintha képtelen lenne maradékcukor nélkül megállni a lábán. Más megközelítésben: mintha az isten is édesbornak teremtette volna. 10 éve írtam, most sajnos újra eszembe jutott:

Tokajban a furmint végigment a természetes kiválasztódás, a mesterséges kiválasztás, és a technológiai kiválasztódás folyamatán. Már ami a nemespenészes, töppedt szemes édesbor készítését illeti. De nem ment keresztül a nemespenészmentes, egészséges szemekből készülő száraz bor készítésének szempontjából. Jól megalapozott érvek szólnak amellett, hogy a furmint Tokajban miért alkalmas édesborok készítésére. És ami még fontosabb, erre a rátermettségre sok száz éve van bizonyíték, kóstolható bizonyíték. A száraz furmint esetében az elméleti és a gyakorlati bizonyíték egyaránt hiányzik. Amit ma kóstolható bizonyítékként föl lehet vonultatni, az mennyiségben messze a kritikus tömeg alatt marad, korban hátulgombolós. Ráadásul azok az érvek, amelyek a tokaji furmint rátermettségét bizonyítják édesborok készítéséhez, teljesen alkalmatlanok a nagy szárazborok készítésére való rátermettség bizonyítására (és ez a lehető legfinomabb megfogalmazás).

Ennyit az elméletről. A gyakorlati lényeg: a Gizellánál már működik a tokaji szárazbor, a Barát Hárslevelű 2019-ben is a mezőny fölé nőtt (és ne feledkezzünk meg a best buy Furmint/Hárslevelűről sem). A többitől viszont rossz lett a kedvem (és egy idő után a gyomrom is). Nem akarok hosszasan derpegni, ezért csak vázlatosan jellemzem a mezőnyt (nagy átlagban 5 pont, plusz/mínusz egy). Első nap vakon kóstoltam a borokat, a sorrend feleségem randomizálási kísérletének következménye.

Péter Pince Thurzó Furmint 2019 – a Péter Pincét nem a furmintjai miatt szerettem meg, de ez nem jelenti azt, hogy a furmintjai gyengék lennének. A Thurzó még nagyon fiatal, de precízen elkészített, virágos, gyümölcsös aromatikájú, viszonylag vastag bor, feszes savakkal. A korty közepén feltűnő barackbefőtt illúziót szerettem, a gyomorfalamon dörömbölő savakat nem. Koncentrált, de nem komplex. 4000 Ft.

Gizella Pince Bomboly Furmint 2017 – időutazás, egyrészt 3 évesnél jóval idősebbnek tűnik, másrészt egy divatjamúltnak hitt megközelítést tükröz: sok hordó, sok maradékcukor, nagy test. Sokat ad és valamiféle egyensúlyt is kiküzd, de nem lennék Gizella-rajongó, ha maradt volna ez a vonal. Savban nem zúz, a korty jóízű, ugyanakkor illatban sok a konzervkukorica és korához képest indokolatlanul érettnek hat. 6950 Ft.

Oremus Mandolás Furmint 2018 – a hordókezelésen túl nem tesz semmit, hogy a furmint alapkarakterén csiszoljon. Egyéni balszerencse, hogy sem a fát, sem ezt a furmint karaktert nem szeretem. Az én számban kesernyésség találkozik a savanykássággal. Őszinte bor, de nem vagyok kíváncsi a mondandójára. 4950 Ft.

Balassa Balassa Furmint 2019 – modern, már-már elegáns furmint, némi hordóval megküldve. Legnagyobb erényét a komplex savak jelentik, legfőbb hibáját a tetszetősség hiánya. A mezőny egyik legjobb furmintja és árban is tisztes ajánlat. 2850 Ft.

Balassa Betsek Hárslevelű 2018 – ez már egy komolyabb darab. Meglennék a hordó húzása, fanyarsága nélkül is, de rétegzettségével, ízgazdagságával és egyensúlyával ez került legközelebb a Gizella Baráthoz. 6600 Ft.

Péter Pince Mézes-Mály Furmint 2019 – fedetlenebb, mint a Thurzó, fiatalosan tetszetős, gyümölcsös és friss, ám a savak néhány korty után itt is elkezdik tologatni a bútorokat a gyomromban. Nem éri el a Thurzó színvonalát, én mégis inkább ezt a vonalat támogatnám (csavarzáras). 3000 Ft.

Gizella Pince Barát Hárslevelű 2019 – egy fejjel a mezőny fölött. Minden a helyén. Komplex savak, finom gyümölcsök, egyensúly, ihatóság. Intenzív illat rebarbarával, egressel, zöld barackkal, a korty húsos, vastag, vibráló savakkal, a lecsengés hosszú, aromagazdag, enyhén cseres. Nem tudom, hogy eléri-e a 2018-as színvonalát, de hamarosan alávetem egy nemzetközi próbának. 3950 Ft.

Oremus Petrács Furmint 2017 – aki a teljes sztorira kíváncsi, az lapozzon ide. Nekem az jutott róla eszembe, hogy nagy általánosságban minél kevésbé fás egy bor, annál jobban szeretem. Meg az is, hogy ha egy dűlő különleges szépségét akarom a világnak megmutatni, akkor nem rejtem el egy tölgyerdő közepén. Feleségem lényegretörő véleménye: „citrompótló vaníliával”. (Mintaként kaptam, úgy tűnik, még nem árulják sehol.)

Vayi „100 éves” Furmint 2018 – hibás. Vegyszerszagú, disszonáns bor/palack. 2300 Ft.

Aki a Furmint utca napsütötte oldalán szeretne sétálni, annak ezeket a megállókat ajánlom: Barta Öreg Király, Homonna Birtokválogatás, Demeter Zoltán Birtokfurmint, Balassa Nyulászó.

Válasz