Zavartalan napsütés – Szekszárd 2017

A globális felmelegedés hatására a zeitgeisttal együtt rezdülő, instagram-kompatibilis borász egyre feljebb húzódik a domboldalon, kerüli a déli kitettséget, nem epilálja a fürt körül a lombot és iskolakezdéskor már javában szüretel. Magyar szempontból én továbbra is korainak érzem a félelmet az érettségtől, főként, ha vörösekről van szó, és még mindig tudok örülni a napfényes nyaraknak.

Szögedi kóstolókörünk kedvenc vörösboros vidékén, Szekszárdon 2012 óta nem volt olyan zavartalan nyár és ősz, mint 2017-ben. Ebből az évjáratból a felsőbb kategóriás borok még csak most kezdenek kijönni (így fájó szívvel le kellett mondanunk a Vesztergombi Csaba Cuvée-ről, illetve a Vida La Vidáról). A középkategóriások pedig már kezdenek kikopni. A merítésünkben akadt esetlegesség, de sokkal jobbat, 9 tétellel, akkor sem tudtunk volna összeszerkeszteni, ha a lehetséges valóságot nem korlátozza a tényleges.

A legfontosabb tapasztalatok slágvortokban. 2017 valóban nagy évjárat. Szekszárd sokat fejlődött, a borok áramvonalasabbak, frissebbek, gyümölcsösebbek, kevésbé hordósak, tanninosak, mint 5-10 évvel ezelőtt voltak. Kellemes meglepetésként konstatáltuk, hogy a bikavérek kezdenek felzárkózni a csúcsházasításokhoz.

A borokat vakon kóstoltuk, az első három helyezett kapott pontot (3, 2, 1), és mivel heten voltunk, összesen 42 pontot osztottunk ki. Végül a következő sorrend alakult ki:

Takler Primarius 2017 – 16 pont

Eszterbauer Tüke Bikavér 2017 – 9 pont

Sebestyén Iván-völgyi Bikavér 2017 – 6 pont

Heimann Franciscus 2017 – 5 pont

Tringa Cabernet Franc 2017 – 5 pont

Heimann Birtokbor 2017 – 1 pont

Bennem – 4 napos oda-vissza kóstolás után – ez a kép ülepedett le:

Mészáros Pál Grandiózus Cuvée 2017

Önöknek ezt nem ajánlom. Egy távoli galaxisban kis lila élienek gumimacikból préselték. Az aromavilág engem csipszezett olcsó vörösekre emlékeztetett, és a kortyban dúló testvérviszály is a kármentő felé terelt. 3-4 pont és 4200 Ft.

Heimann Birtokbor 2017

Különös kompozíció. A névtől elvárható minőséget, helyesebben alapanyagot és koncentrációt megkapjuk. Ám az alkotóelemek négy évvel a szüret után is keresik a közös hangot. Szerintem meg fogják találni, de nem holnap. 5-6 pont és 4000 Ft.

Németh János Cabernet Franc 2017

Kemény, mint a vídia. Őszinte bor, csak a mondandója nem érdekel senkit. Egy hét kevés volt, hogy közel kerüljek hozzá, javára legyen mondva, egy héten át nem esett ki a szerepéből, rendületlenül hozta ugyanazt a mogorva komorna figurát. 4-5 pont és 6200 Ft

Sebestyén Iván-völgyi Bikavér 2017

Maratonista. Stabil anyag, jól elkészítve. Az idő talán majd feldíszíti. Jelenlegi állapotában csak rutinos kóstolók, potenciajósok csettintenének elégedetten, mert eléggé monokróm, borongós hangulatú bor. Az egyensúly és a tannin minősége osztályon felüli. Erős 6 pont és 6600 Ft.

Vida Lösz 2017

Elveszett a mezőnyben. Egyenes, nagyon fiatal, egynemű. Négy nappal a teszt után a maradékot kóstolva, úgy éreztem, hogy több van benne, mint eredetileg sejtettük. De a revideálását hagyjuk meg későbbre. Per pillanat tisztességes próbálkozás, kétlem, hogy bárkinek nagy csalódást okozna, vagy éppen revelációt jelentene. Élénk, fával alig terhelt, túlzásoktól mentes, ám mélységet, izgalmat keveset kínáló bor. 5-6 pont és 6000 Ft.

Takler Primarius 2017

Hűha. Taklerék kijöttek a lekvárból. Ez egy nagy merlot. Mondom ezt úgy, hogy én már nem hiszek a nagy merlot-k létezésében, helyesebben: az árakat figyelembe véve átengedtem a keresést másoknak. Kóstolókörünkben azonban többen is vannak, akik merlot-hitűnek vallják magukat, és ideje volt a kedvükre tenni. Klasszikus nagybor. Élénk, koncentrált és hosszú. Magára vonja a figyelmet. El tudom képzelni, hogy gyönyörű nyugdíjas lesz. 7-8 pont és 13.500 Ft

Heimann Franciscus 2017

Sötét és mély, mint egy skandi noir. Az illat szójaszószos, dohányos, őszibarackos és cseresznyés, minden szögből mást mutat. Kóstolva izmos, energikus és egzotikus. Én már festetni fogom a hajam, amikor ez a bor még vígan ficánkol. 7-8 pont és 8000 Ft. Ennyi pénzért is jó vétel.

Tringa Cabernet Franc 2017

Portó nagykövete Szekszárdon. Diós, cseresznyelikőrös, alkoholban gazdag. Két mélyebb szippantás és már spicces az ember. Van egy minimális vegetális stich-je és a feleségem keserűnek találta a lecsengést, egyébként azonban nagy és tetszetős. Azt az édesbe hajló, testes, telt vonalat viszi, ami másfél évtizede volt az uralkodó stíl a déli végeken. A jó ízlés azt mondatja velünk, hogy mi ebből már kinőttünk, de édesszájúak, savkerülők habzsolnák (ha tudnának a létezéséről). 5-6 pont és 4600 Ft.

Eszterbauer Tüke Bikavér 2017

A teszt nagy meglepetése. A bikavérség kiüresedéséről és újratöltéséről kötetnyi blogbejegyzés született – szerintem a Tüke jó irányba menetel. Mindene a helyén, kedves, kerek, van gyümölcse, sava, borsa, tanninja. A jó starthoz a hátszelet egy csipetnyi extra édesség adja. Csak napokkal a vakteszt után, a Sebestyénnel párban visszakóstolva, vált számomra világossá, hogy ez könnyűszerkezetes, az meg téglaépítésű. Ingatlan lingóban maradva: jó az elosztása és tagadhatatlanul csinos a homlokzat. 6 pont és 3100 Ft, ezzel a mezőny legjobb vétele.