Miért éppen Beaujolais? Alföldi Merlot már járt itt előttem, de nem vennék rá mérget, hogy kettőnkön kívül akad még borkedvelő ebben az országban, akiben valaha is felmerült, hogy éppen erre a perifériákon kívül eső francia borvidékre szervezzen nyaralást – pláne, hogy Burgundia a szomszédban van, oda sem bonyolultabb eljutni. Nem innen származnak a világ legkomplexebb vagy leghíresebb borai, és borértői képzéseken sem a kötelező tananyag része. Pontosan ebből kifolyólag a sznobéria hatósugarán is kívül esik. Azonban nyomós érv a latban, hogy ami itt készül, az az égvilágon semmire nem hasonlít (a miértre mindjárt kitérünk), ráadásul ritkán drága, nem ritkán elég jó – meg lehet szeretni. Nekem sikerült. A szememet különben még Gary Vaynerchuck nyitotta fel a hőskorban (lásd video alább), a vonzalom azóta is töretlenül tart.
Mi is az a Beaujolais? Franciaország keleti, hatalmas bortengelye észak-déli irányban fűzi fel a híres borvidékeket, Champagne-tól egészen a Földközi-tengerig, ezek sorban: Burgundia, Beaujolais, Észak-, majd Dél-Rhone és végül Provence. Avagy Beaujolais a chardonnay/pinot noir, illetve a syrah őshazája közé ékelődik be, megközelítőleg kontinentális éghajlatú.
Beaujolais vörös. Elszórtan találunk egy kevés chardonnay-t a borvidéken, de a jelenleg körülbelül 17 000 hektárt takaró ültetvényeket (volt az 24 000 is nem is olyan rég, a beaujolais nouveau népszerűségének tetőpontján, amit túltermelési válság, majd támogatott kivágások követtek) gyakorlatilag egyetlen szőlőfajta uralja, a gamay. Ez a felállás minden bizonnyal egyedülálló az egész világon. A gamay a Burgundi-családba tartozik, karakterét talán pinot noirból, portugieserből és kékfrankosból lehetne kikeverni. Bora ritkán alkoholos. A beaujolais (kis bével, ez tehát nem a borvidék, hanem annak bora, lásd Villány -> villányi) jellegzetességéhez ugyanakkor egy különleges borkészítési eljárás is nagyban hozzájárul, a szénsavas maceráció. Ez egy, a hagyományos erjesztéstől gyökeresen eltérő metódust takar, melyben élesztők nem, csak a szőlőbogyók saját enzimei vesznek részt. Bontják az almasavat, innen a borok kereksége, korai fogyaszthatósága, és egyedi aromákat termelnek, az eltéveszthetetlen és tipikus banános, gömbrágós illatot. Néhány százaléknyi alkoholtartalom elérésekor a folyamat leáll, ezt préselés, majd hagyományos erjesztés követi (hiszen a préslé még tele van cukorral, ezt már borélesztők alakítják át).
Megemlítendő, hogy a technológiának két fő változata létezik: az iparosítottabb, sietős verzió, ami az azonnali fogyasztásra szánt, és novemberben már megjelenő nouveau előállítására szolgál, és a maceration traditionelle, ami egy kézművesebb, időigényesebb eljárás. Utóbbi tartalmasabb, eltarthatóbb borokat eredményez, így születnek a cru-borok. (Bővebben lásd Jamie Goode cikkét.)
One thought on “Felfedezlek, Beaujolais! I. rész”
Comments are closed.