Jason Wilson a múlt héten közölt egy írást arról, hogy a befolyásos boros kiadványok milyen módszerekkel veszik rá, zsarolják meg a borászatokat, borvidékeket, PR ügynökségeket, hogy hirdetést vásároljanak vagy különleges „csomagokra” fizessenek elő. Nem vagyok abban a helyzetben, hogy meg tudjam ítélni, a borsajtó alulfinanszírozottsága vagy vezető figuráinak mohósága vezetett-e ide, de az biztos, hogy a leírt esetek riasztóak és sajnos hihetőek.
Akinek nem okoz gondot angolul olvasni, az menjen egyenesen Jason Wilson oldalára. Aki szeretné magyarul is látni, hogyan működik a korrupció, az olvasson tovább. Én csak két telefonbeszélgetés tartalmának ismertetésére szorítkozom, a borzongáshoz ennyi is elég.
Wilson beszámolója szerint egy nagy PR-ügynökség elnöke, akinek az ügyféllistáján borvidékek, nagy márkák és importőrök szerepelnek, egy telefonbeszélgetés során elmondta, hogy ők “kb. 25 000 dollárt fizetnek évente” egy befolyásos borászati kiadványnak. A pénz nem reklámokra megy, hanem így tudják elérni, hogy értékeljék az ügyfeleik borait, illetve az alacsony pontszámot szerzett borok értékelése ne kerüljön nyilvánosságra. A “kb. 25 000 dolláros” díj fejében az ügynökség és ügyfeleik lehetőséget kapnak arra, hogy két nappal a megjelenés előtt elolvassák a kritikákat. Természetesen nem az ő cégük az egyetlen, amelyik ilyen díjat fizet a szóbanforgó kiadványnak.
Egy másik beszélgetés során egy másik PR-cég vezetője azt állította, hogy egyik ügyfelüknek – egy népszerű olasz régióról van szó – egy másik borászati magazin azt mondta, hogy amennyiben nem vásárolnak reklámot, nem fognak beszámolni a boraikról. Gondoljunk csak bele: egy egész régió borai indexre kerülnek, amennyiben nem hirdetnek! Egy harmadik nagy borászati magazin egy német nyelvű ország borai esetében felső korlátot határozott meg az értékelhető borok számát illetően, mivel az ország bormarketingbizottsága nem reklámozott náluk.
Egy a cikkre reagáló twitter posztban találkozhatunk ezzel az esettel: „Egyszer régebben elég jó pontszámot kaptam az egyik Syrah-mra (94) egy magazintól, egyúttal azonban megkértek, hogy fizessek a megjelenésért. Nem fizettem, az értékelés azóta sem jelent meg”.
Örömmel venném, ha azok, akik bejáratosak a magyar borpiac kulisszái mögé megnyugtatnának, hogy nálunk ilyesmi elképzelhetetlen.
[A kép forrása: https://www.jasonwilson.com/about-me/]
You must be logged in to post a comment.