Tamlyn Currin az egzaltált költőnő újra megfejtette a furmintot. Szerintem nem is rosszul. De ennél fontosabb, hogy nem vagyunk egyedül. Amitől sokan tartottak, vagyishogy nem szabad Tokaj sorsát egyetlen fajtához kötni, mert mi van, ha máshol is elkezdenek jó furmintokat készíteni, abban már benne vagyunk. A furmint nemzetközivé lett. De legalábbis k.u.k.
Szlovéniában rendeztek egy furmint szimpóziumot és ennek másodpalackjai Tamlyn Currinnél, Jancis Robinson elvarázsolt udvari költőnőjénél kötöttek ki. A hat országból származó 47 száraz furmint vaktesztjének eredményét és a pontokba szedett tanulságot elég érdekesnek találtam egy rapid szemlére.
Tamlyn Currin a furmintról festett neonszínű mennyezetfreskóját 2019-ben tárta a szélesebb közönség elé. A vezérmotívum az volt, hogy a furmint a riesling, a chenin blanc és a chardonnay legjobb tulajdonságainak ötvözete. A magam részéről a sokoldalúságot nem vitatom, a hasonlóságot azonban csak a chenin blanc esetében látom. A mostani portré érettebb és higgadtabb művész alkotása, így befogadni is könnyebb.
„Talán egyedül a chenin blanc ennyire sokarcú, és képes a terroirok ilyen széles spektrumát közvetíteni, mint a furmint. Egyetértek Jancis-szel abban, hogy a furmint Magyarország emblematikus fajtája. De egy nemrégiben tartott kóstoló meggyőzött valamiről, amit már korábban is láttam: a furmint, különösen a száraz furmint, nem csupán Magyarországé, hanem Közép-Európáé. A környező országokban számos termelő készít még gyönyörű borokat ebből a fajtából” – fogalmaz a költőnő.
Az eredeti kóstolóra Szlovéniában került sor, Liam és Sinead Cabot (Roka), valamint Miro Munda szervezésében. A kóstolóról megmaradt tartalékpalackokat elküldték Tamlyn Currinnek, aki három borkritikus, egy borkereskedés beszerzője, egy sommelier és egy séf társaságában kóstolta végig a sort vakon. A 47 száraz furmint hat országból érkezett, ismert és kevésbé ismert termelőktől, árban és technológiában széles spektrumot átfogva.
Currin az alábbi tanulságokat szűrte le:
- A furmint jól boldogul a legkülönfélébb talajokon, a köves vulkanikustól a zsíros agyagig bezárólag. A borok karaktere eltérő lesz, de a komplexitás megmarad.
- A furmint nagyon érzékeny a borászati technológiára, és jól reagál az olyan kíméletes, de “taktilis” eljárásokra, mint a nyitott erjesztés, egy kis héjonáztatás, öreg hordó, seprőntartás. Az új fa vagy a nagyon hosszú hordós érlelés viszont nem tesz jót neki. A skála másik végén, amikor rozsdamentes acélban, fajélesztővel, szűréssel, derítéssel és seprőntartás nélkül készítik, akkor a markáns savtartalma miatt fennáll a veszély, hogy túlságosan kemény lesz. Úgy tűnik, hogy a furmintnak jobban áll az oxidatív, mint a reduktív technológia.
- A legjobb, legösszetettebb furmintok szinte mind spontán erjesztéssel készülnek. A furmint érzékeny az élesztőre.
- A furmint alacsony (de nem nulla) szulfit hozzáadásával tudja magát a legteljesebben kifejezni.
Ez utóbbi pont kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a mezőny mintha kapott volna egy határozott natúrboros spint, mert amennyire ki lehet bogarászni az analitikai adatokból, illetve az önbevallásból, a top tizenkettőből hat alacsony kénnel készült (többnyire 30 mg/l; max. 45 mg/l).
A legmagasabb pontszámot kapott borok:
18 pont:
Roka, Kog Furmint 2019 Štajerska Slovenija
17,5 pont:
Bott Frigyes, Faricka Furmint 2021 Južnoslovenský
Cmrečnjak, Maderka Sur Lie Pušipel 2021 Medimurje
Gilvesy, Váradi Furmint 2019 Badacsony
Gross, Iglič Haloze Furmint 2021 Štajerska Slovenija
Dario Jagačič, Moslavac Furmint 2022 Moslavina
Kikelet, Birtok Furmint 2021 Tokaj
Matic, Amfora Šipon 2021 Štajerska Slovenija
Munda, Miro Bolfenk Šipon 2019 Štajerska Slovenija
Heidi Schröck & Söhne, Ruster Historie aus Furmint 2022 Burgenland
17++ pont:
Roka, Kog Furmint 2021 Štajerska Slovenija
Szent Donát, Márga Válogatás Furmint 2021 Balatonfüred-Csopak
Tokaj és a magyar borászat kultikus figurája, Szepsy István is delegált a sorba egy bort, nem is akármelyiket, a 2018-as Úrágyát. Én régóta derpegek, hogy a Szepsy szárazborokat megeszi a fa, de a hivatásos kritikusok ezt soha nem teszik szóvá. Most azonban torkon akadt a donga.
István Szepsy, Úrágya Furmint 2018 Tokaj – 16,5- pont
“Az illatban kókuszt érzek újra és újra. Ízben is kókusz. (…) Rendkívül komplex, de a fa nagyon rányomja a bélyegét (…) Érdemes megjegyezni, hogy a kóstoló után elfelejtettem bedugózni. Hat napig állt a pincében, körülbelül félig tele, dugó nélkül, és mégis, amikor újra kóstoltuk, nem volt oxidált. Ez lenyűgöző. A gond csak az, hogy a hordó idővel még hangsúlyosabbá vált, és a határán volt annak, hogy elnyomja a bor minden más elemét. Azért adtam a bornak mínuszt, mert egy ötéves furmintnak nem lehet a tölgy az elsődleges jellemzője. Aztán lehet, hogy egyszerűen újabb öt évre lenne szüksége, ez viszont túl nagy elvárás a fogyasztókkal szemben.”
Visszatérve az eredeti para-helyzetre: kell-e attól tartani, hogy a furmint-alapú marketing visszaüt Tokajban? Nem ütött vissza Wachauban a zöldveltelinivel, Új-Zélandon a sauvignon blanc-nal, Kaliforniában a cabernet-vel, Mendozában a malbec-kel. Az “egy borvidék – egy fajta” könnyen megjegyezhető képlet. Ráadásul, a furmint esetében korelnökök és piacvezetők vagyunk, mi fújjuk a passzátszelet, mindenki más csak széljegyzet. Minél népszerűbbé válik a furmint, annál jobban felértékelődik a központ. Ez az elvi álláspontom.
A magánvéleményem ettől merőben eltér. Hosszabb távon Tokaj sokkal jobban jár a Tokaj Dry márkával, részben azért, mert a hárslevelű és a többi engedélyezett fajta javára válik a furmintnak, másrészt, a termőhely elidegeníthetetlen brand. Minden óvilági sikertörténet elsődlegesen borvidékhez és kultúrához kötődik, és csak másodsorban fajtához. Ami pedig Tokaj hegemóniáját illeti száraz furmintban, nekem mindig voltak kételyeim pusztán a magyarországi példákra alapozva; ritka az az évjárat, amikor a kedvenc furmintom tokaji.
(Aki a furmintról szeretne hosszabban vitatkozni, az olvassa el a magyar online tér főállású hozzászólójának és egyben somlói gazdának, Balogh Zoltánnak az értekezését.)
[A kép forrása: www.jancisrobinson.com]
You must be logged in to post a comment.