A világjárvány következtében bevezetett karantén, utazási korlátozások, csődök és elbocsátások tartós és mély válságot vetítenek előre. A fizetőképes kereslet csökken, a vásárlók visszatérnek az alapokhoz – a liszt, az élesztő és a wc-papír kiszorítja a fogyasztói kosárból a pármai sonkát és az avokádót. A Varga-fogyasztók papírdobozos dupla magnumra, a Takler-fogyasztók Telekire downgrade-elnek. Legalábbis ez a papírforma.
Amikor tavasszal Európában is beütött a járvány, az International Wines and Spirits Record vezérigazgatója, Mark Meek azon véleményen volt, hogy “a történelem ismételni fogja magát, a világjárvány gazdasági következményeként a fizetőképes kereslet csökkenni fog. A fogyasztók az olcsóbb termékek felé fordulnak, a gazdagok továbbra is kényeztetik magukat, a szenvedő harmadik az átlagáras termék lesz. A felső kategóriás borok piaca várhatóan stabil marad, sőt, akár nőhet is, főként mint befektetési eszköz”.
A tavaszi jóslatokat a valóság nem egészen igazolta vissza. Daniel Mettyear, az IWSR kutatási igazgatója szeptemberben azt nyilatkozta, hogy “néhány piacon a kisker és az online értékesítés növekedése annyira erős volt, hogy ellensúlyozni tudták a vendéglátóipar visszaesését. Ez a helyzet az Egyesült Királyságban és Németországban is, ahol a hosszútávú negatív trendekkel szemben 2020 első féléve erőteljes növekedést mutat az előző év azonos időszakához képest. (…) számos fontos piacon sokkal jobban alakult a helyzet, mint eredetileg gondoltuk. Az árkategóriák tekintetében még nem tartunk ott a feldolgozásban, hogy előrejelzésekkel tudjunk szolgálni. Ám az alapján, amit hallunk, úgy tűnik, hogy a spórolás jórészt elmaradt, sőt, a fogyasztók inkább kényeztetik magukat a karantén ideje alatt.”
Clemens Riedl, az osztrák Trinkreif tulajdonosa hasonlóan látja a helyzetet: “A szupermarketek, az élelmiszer üzletek által értékesített olcsóbb szegmensben tapasztaltunk növekedést, mivel a kocsmákban, bárokban most nem lehet inni. De a luxus piac is jól teljesít – ami számunkra a legfontosabb -, mivel a vevőinknek több idejük van választani és most kevesebb pénzt tudnak a vendéglátásban elkölteni. A piac középső szegmense szenvedte meg legjobban a válságot, mivel a középosztály most óvatosabban költekezik.”
„A Hawesko csoportnál az online értékesítés 68 százalékkal emelkedett a második negyedévben az előző év azonos időszakához viszonyítva” – nyilatkozta Thomas Hutchinson, a német nagyvállalat kommunikációs igazgatója. “Ami az árkategóriákat illeti, általában az olcsó borok fogynak jól. Ez jellemző válság idején: az emberek szeretnek a nap végén meginni egy pohár bort, de ez inkább csak a kényelemérzethez tartozó szertartás, nincs benne semmi ünnepi.”
A Wine Intelligence tanulmányát ismertetve a Drinks Business 12 pontban összegezte az eddigi tapasztalatokat. Néhány fontosabb észrevétel:
A vendéglátó szektor kieséseit a megnövekedett otthoni fogyasztás bőven ellensúlyozta.
A kisker értékesítési átlagárban lassú emelkedés mutatkozik a kezdeti visszaesés után, de még mindig nem sikerült a járvány előtti szintet elérni.
Az online értékesítés felnőttkorba lép és gyorsuló tempóban válik a beszerzés szokásos módjává.
A „lepjük meg magunkat egy igazán jó borral” attitűd kifáradóban, a fogyasztók kezdenek óvatosabban bánni a pénzükkel.
Hazai kereskedőkkel beszélgetve, úgy tűnik, hogy a fenti trendek a magyar piacra is érvényesek. Nálunk is a luxus-fogyasztás növekedése, az olcsó borok forgalmának felfutása és az akciók kihasználása a jellemző. A legdrágábbat és a legolcsóbbat a legkönnyebb eladni. Egyedül a középső kategóriában nem beszél senki növekedésről, és ez a hazai borászatok derékhadát igencsak érzékenyen érinti.
(A kép forrása: winews.it)
You must be logged in to post a comment.