Pink pezsgő

Champagne-ban háromból két fajta nem fehér. A champagne mégsem vörös. Nemhogy nem vörös, de a legutóbbi időkig minden erőfeszítésük arra irányult, hogy még véletlenül se piruljon el. A champagne-iak művészete annak kiaknázásán alapul, hogy bár kék a héj, a lé fehér. Színeződés elhárításban nincs náluk jobb. Így aztán a „betyárból lesz a legjobb pandúr” perverz logikáját követve, ha akarnák, az elszíneződött fehérben is az első sorból rajtolhatnának. Hosszú időn át nem akarták.

Állítólag az egyik alapítóanya, Madame Lily Bollinger megesküdött, hogy náluk soha nem lesz rozé pezsgő, mert olyat csak a kuplerájokban isznak. Most nyilván pörög a sírjában, mert a pezsgő konjunktúrán belül is a rozék húzzák maguk után a mezőnyt. A Moët Henessynél pedig elérkezettnek látták az időt, hogy a londoni Selfridges-ben megnyissák az első “rozé mozit”, a Rosé Lumière-t (a nyitókép ennek a plakátja).

A rózsaszín pezsgők egy szerény hányada rövid macerációval készül, másokhoz egyszerűen vörösbort adnak. Akár 15 százalékot is. Mindkét módszernek vannak buktatói, a cserességet, a fenolos fanyarságot, a túlzott testességet nem könnyű elkerülni. Az elmúlt hónapokban végigkóstoltam az általam legígéretesebbnek gondolt hazaiakat egy jónevű, de viszonylag olcsó champagne-nyal, amit etalonnak szántam.

Sauska Extra Brut Rosé

Olyan, mint egy igényesebb prosecco. Sem jellegben, sem minőségben nem nő fel a jobb palackos érlelésű pezsgőkhöz. Eper illat és íz, szapora, szögletes buborék. Frissít és száraz, talán túlságosan is. 5 pont és 6500 Ft.

Kreinbacher Rosé Brut

Alapvetően furmint és chardonnay, pinot noir és kékfrankos kiegészítéssel. Komplex, izgalmas illat, grapefruit, narancshéj, ribizli, egres. Nyomokban champagne-szerű. Szájban robbannak az ízek, feszes, kiegyensúlyozott, tömör, az alkotóelemek szépen integráltak. Jól elkészített, élvezetes, kerek egész. 7 pont és 6500 Ft.

Paul Bara Grand Cru Bouzy Rosé Brut

Élénk, friss, gyümölcsös, nagyon tiszta, pinot noir-domináns champagne. A visszafogott illatban eper, vörösáfonya, mandula, gyömbér – briósnak vagy élesztős jellegnek nyomát sem találni. Kóstolva kamaszosan szertelen, a korty szaftos, ám erősen savvezérelt, túlbuzgó pezsgéssel. Hiányzik belőle a komplexitás, az érlelés. Elég gyors lecsengés, marcipános, mandulás aromákkal. Champagne mércével közelítve, lendületből csillagos 5-ös, összetettségben, egyéniségben és textúrában 3-as. 6-7 pont és 19950 Ft. (Repül az idő, szállnak az árak; néhány hónapja, mintha 16500 lett volna.)

Carassia Rosé Brut

Alapvetően pinot noir, 2018-ból. Egyszerű és túlságosan borszerű. Lesz, akinek tetszeni fog, mert határozottan gyümölcsös, behízelgő és elég vastag. De a mélyebb figyelmet nem hálálja meg: nincsenek titkai, amit elsőre kapunk, megegyezik azzal, amit sokadjára. A buborék mennyisége túlzó és elég darabos. Volumen van, kifinomultság nincs. A végén gyógyszeres fanyarság. 5 pont és 6200 Ft.

Szentesi Szirom Rosé Brut

A mezőny átlagánál érettebb, champagne-szerűbb. Az illat visszafogottan elegáns, barackvirágos, barackmagos, némi ribizlis, epres és élesztős beütéssel. Kóstolva kiegyensúlyozott, jó közepes testtel, kissé fanyar, száraz lecsengéssel. A fenolos fanyarság a legfőbb hibája, minden más szempontból lehet magasabb mércével mérni. 6 pont és 4500 Ft.

A Kreinbachert és a Szentesit jó szívvel tudom ajánlani, a többi, így vagy úgy, csalódást okozott.