A legjobb a magyar rozéban, hogy ritkán drága. Ami jó, azért sem kell mélyebben a zsebbe nyúlni, mint a jobb esetben is csupán felejthető átlagért, és manapság már szerencsére találni termelőt, aki túllépett a műanyag, Gabi fogkrém ízű technoboron.
Kadarka Villányból – Tiffán’s Ördögárok 2017
Kezdek optimista lenni kadarkaügyileg – a Heimann után itt egy újabb jól sikerült darab. Continue reading “Kadarka Villányból – Tiffán’s Ördögárok 2017”
Keserédes – Királyudvar Sec 2005-2011
A Királyudvar meghatározó és elbizonytalanító szereplője Tokaj modernkori történetének. Szepsy István és Demeter Zoltán is innen állította magát röppályára, a 2000-es Úrágya Furmint a száraz tokaji feltámasztásának origója és távolról sem biztos, hogy azóta sikerült bárkinek túlszárnyalnia. A tulajdonos, Anthony Hwang a másik birtokánál, a loire-i Domaine Huet-nél hagyományos rendszerből emelte át a ’Sec’ és a ’Demi Sec’ kategóriát; ennek azóta sincs követője Tokajban. Nevével ellentétben a Sec gyakorlatilag félszáraz, a Demi Sec pedig félédes. Continue reading “Keserédes – Királyudvar Sec 2005-2011”
Jó, ahogy van – Bernhard Ott Grüner Veltliner Kirchthal 2017
Tavaly megkérdeztem Bernhard Ottot, hogy miért meszelte el a Qvevrét, amit én izgalmas és sikeres utazásnak véltam a veltelini középpontja felé. Azt válaszolta, hogy a földbe ásott amforás gyakorlatilag technológiamentes készítésmód túlságosan meghatározza a bor jellegét, márpedig őt most éppen a dűlők rezdüléseit pontosan közvetítő kifinomult és áttetsző borok foglalkoztatják. Continue reading “Jó, ahogy van – Bernhard Ott Grüner Veltliner Kirchthal 2017”
Delicious – Bernhard Ott Grüner Veltliner Kirchthal 2017
Last year I asked Bernhard Ott why he has turned his back on Qvevre which I considered to be a unique and highly satisfying exploration of the soul and core of grüner veltliner. He said that the ancient technique of whole bunch fermentation and long ageing in amphorae dug into the ground had a homogenizing effect erasing the elusive terroir features and at the present stage of his learning curve he could see nothing more important than to produce elegant, transparent wines able to reflect the individuality of his vineyards. Continue reading “Delicious – Bernhard Ott Grüner Veltliner Kirchthal 2017”
A Terroir Squad nagydíjat nyert Marseille-ben
A Terroir Squad a Somlói Spiegelberg Kézműves Borpincéről készített rövid filmje a 26. Oenovideo nemzetközi filmfesztiválon Marseille-ben a legjobb kép díját nyerte el. A fesztiválra 17 országból 144 filmet neveztek és ebből hetet jutalmaztak nagydíjjal. A jól megérdemelt címhez szívből gratulálunk! A díjnyertesek listája itt olvasható. A Spiegelberg epizód itt tekinthető meg. További Terroir Squad videók a Művelt Alkoholistán. (A fotó forrása: https://www.facebook.com/terroirsquad/photos)
Heimann Kadarka 2017
Ahogy Tamlyn Currin írta Jancis Robinson boros portálján: a kadarkába való bevezetés gyanánt nem is választhatnánk jobbat, mint Heimannék alap tétele. A mi nézőpontunk persze nem esik egybe az angollal, lévén, hogy hozzáférésünk van gyakorlatilag a fajta összes példányához, az újdonság varázsa sem homályosítja látásunk – de amilyen nehéz kifogástalan kadarkát találni, én nem kérdőjelezném meg a hölgy állítását.
Új tehetség a láthatáron – Maeijer & Leemans fehérborok Pécsről
Meglepetés a köbön. Nem Pécsről, ismeretlen termelőtől, meleg évjáratból várnám, hogy előálljon a legízlésesebb magyar fehérborokkal, amikhez jó ideje szerencsém volt. Készülhetnek Tokajban és máshol nagyságrendekkel komplexebb borok, de én azokban ritkán találom meg, amit itt az alapok nyújtanak: harmóniát és kellemet.
Continue reading “Új tehetség a láthatáron – Maeijer & Leemans fehérborok Pécsről”
Kis kén, kis élvezet – Domaine Breton Trinch Cabernet Franc 2015
Ugyan maradok szkeptikus a kevés hozzáadott kénnel készített borok értékelhetőségét illetően, de szerettem volna leírni, hogy vannak kivételek – termelők, akik eképpen is képesek hibamentesen alkotni. Catherine & Pierre Breton a Loire-völgyében elő tud állni cabernet franc-okkal, melyekről nem mondanám meg sokadik szippantásra sem, hogy homeopátiás mennyiséget kapnak az univerzális tartósítószerből (azt is kizárólag palackozáskor, az összkén a vörösekben 20 mg/l alatt marad; megjegyzendő ugyanakkor, hogy nem a kénmentesség a cél, hanem ők így találják szebbnek és élőbbnek az aromákat).
Continue reading “Kis kén, kis élvezet – Domaine Breton Trinch Cabernet Franc 2015”
Így is lehetne? – Szent Donát Liebling Kékfrankos 2018
Elkent szájú kékfrankos drukkerek, végre valaminek örülhettek. Látszólag szimpla eset: egy acéltartályos, majdnem primőr, balatoni kékfrankos. De elég beleszagolni, és kiderül, hogy a fogantatás egyszerűsége nem készíthet fel a születés nagyszerűségére. Continue reading “Így is lehetne? – Szent Donát Liebling Kékfrankos 2018”
You must be logged in to post a comment.