Az eredeti terv az volt, hogy 2018-as magyar és német rieslingeket kóstolunk vakon. Csakhogy elcsúszott a szinkron a beszerzésben, aztán szétcsúszott a zsűri előjegyzési naptára, így végül családi kettesben kóstoltunk. Nem mindig vakon, nem egy napon, ráadásul, szakaszosan. Az egész palackos, prolongált és csetmentes kóstolásnak viszont megvan az az előnye, hogy ha meglátom a címkét, hetekkel később is felmondom a kóstolási jegyzetet.
A lobenberges rieslingek bravúrja után ettől az eresztéstől kevesebbet vártam. Pedig, ha jobban belegondolok, a papírforma minimum döntetlent ígért, hiszen a Dönnhoff, Heymann-Löwenstein, Leitz vagy Mosbacher nagyobb nevek, mint a Hermannsberg vagy August Kesseler. Csakhát a külföldi beszerzés valahogy mindig nagyobb durranás, a hazait nem előzi meg a válogatás, aztán meg vágyakozás lázas időszaka. Spoiler 1: a 2018-as rieslingek csillaga, ha lehet, még fényesebben ragyog. Spoiler 2: a német rieslingnek nincs párja.
Mosbacher Riesling Trocken 2018
Az elsőként kóstolt bor lett végül a legnagyobb kedvencünk (első este öt palackot bontottam fel, és a lányom közreműködésének köszönhetően az első kört vakon abszolváltuk). Pont az a karakter, mint a lobenberges „kisnevek” alaprieslingjei: kis szénsav nyitáskor, aztán pörgés, csillogás, könnyedség, báj és gyümölcskosár. Másnap ébredtünk csak rá, hogy ez már annyira csinos, hogy szép. Az is lehet, hogy addigra elszállt belőlünk a harci láz, mindenesetre az volt a benyomásunk, hogy kikerekedett, a populáris stílus keretei közül nem kilépve rátett még egy lapáttal, egyúttal mélyebb és strukturáltabb lett. Végül ez lett az etalon, az összes komolyabb bort hozzá mértük, és a negyedik napon az utolsó féldeci is rezzenetlenül állt. 6-ról 7-re jutott. 4300/3440 Ft
Huber Riesling Terassen 2018
A vakkörben nagyon tetszett, a Mosbachernél tömörebb, súlyosabb, vonzó őszibarackos és mandulás jegyekkel. Az volt a benyomásunk, hogy a Mosbacher patikatisztaságát nem éri el, de ez az ambiciózusabb bor. Aztán ahogy múlt az idő, a kis bizonytalanság egyre meghatározóbb jeggyé vált: a kortyközéptől jelentkező, majd a lecsengést már uraló gyurmás, temperás jegy kiradírozta az illat gyümölcseit. A bontáskor mutatott formáját később már nem tudta megközelíteni, elnehezült, megkeseredett. Hosszabb seprőntartás, vagy régi hordó tehet a maszatosságról? 6-ról 5-re jutott. 3900/3120 Ft
Bott Frigyes Rajnai Rizling 2018
Nagy visszalépés. Jóval sötétebb szín. Kesze-kusza, inkább büdös, mint illatos. Festék, oregánó és spagettiszósz. Egy hét alatt nem fogyott el belőle fél palack, annyi is csak azért, mert időnként egy kortyot visszakóstoltam, hogy nyugodt lelkiismerettel mondhassam: ezt kár volt saját néven lepalackozni. 3 pont és 4950/4530 Ft
Framingham Classic Riesling 2017
Új-zélandi és nem 2018-as. A második korty után belém hasított, hogy ilyen lehet borban a reverse engineering (talán visszamodellezésként lehetne fordítani). Megszólalásig olyan, mint az igazi. De van egy kis bibi: mire kijöttek ezzel a típussal, addigra a példakép már egy generációval arrébb jár. Úgy néz ki, mint egy riesling, úgy úszik, mint egy riesling és úgy hápog, mint egy riesling. Mégis az az ember érzése, hogy ez nem született riesling, hanem egy tehetséges imitátor, aki minden gesztust kétszer húz alá. Benzin, dupla pipa, savak, dupla pipa, maradékcukor, dupla pipa, őszibarack, dupla pipa. A zsörtölődésem ellenére, nem egy rossz bor, és egy hosszabb vakteszten, nagyobb társaságban garantáltan megtévesztene. 5-6 pont és 6300/5040Ft
Bakó Ambrus Badacsonyi Rajnai Rizling 2018
Német rieslingek között elvész a hangja. Csak akkor szól, ha kérdezik, akkor is suttogva. Viszont a Bott Frigyessel ellentétben, egészséges. Fehér bornak kimondottan kellemes, magyar rajnainak dicséretes, de az echte rieslingek lendülete, határozottsága és élénk színei hiányoznak belőle. 5 pont és 2790/2550 Ft
Dönnhoff Riesling Trocken 2018
Áramvonalasított old school. Vagy inkább mégsem. Új generáció ez is, egy-két elemében azonban utal a múltra. Energikus, éneklő savak, kristálytiszta. Egy fokkal súlyosabb, komplexebb, mint a Mosbacher. Illatban a propolisz, az őszibarack és a mandarin mellett egy kis petrol is feltűnik. Kóstolva pedig az ananászhoz és a citrusos jegyekhez egy csipetnyi só társul. Hosszú. 7 pont és 5200/4160 Ft
Heymann-Löwenstein Riesling Schiefertarrassen 2018
Észak-fok, titok, idegenség stb. Elég sötét árnyalat, termálvizes szag és virágos illat. Áttetsző, üvegesen sima, fanyarba hajló korty. Érdekes feszültség a barackmagos és termálvizes fanyarság illetve a gyümölcskezdemények (narancs és őszibarack) között. Osztályon felüli savak. A Sponti-Noten vállalható arca. Intellektuálisan a sor legizgalmasabb bora, de egy átlagfogyasztó lesöpörné az asztalról „büdös” felkiáltással. 7 pont és 8500/6800 Ft
Leitz Rüdesheimer Riesling 2018
Újabb bizonyíték az évjárat nagyságára. Csiszoltabb, nyugodtabb, mint a riesling-átlag. Ez sem lomha, de nem a gyorsulásával hódít, hanem a kényelmével és stabilitásával. Komplex illat, sárga alma, citrusok, virág és vegetális jegyek. Rendkívüli tisztaság és transzparencia. Viszonylag telt és rétegzett. Egyszerre finom és érdekes. 7 pont 4800/3840 Ft
PS: a mezőny három legjobb borából egy hatos karton kijön 23000 forintból (kb. 3800 Ft/palack), ezzel más országok rajnai rizlingjei egyszerűen nem tudnak versenyezni. A beszerzés szeszélye úgy hozta, hogy az ebbe a körbe szánt két utolsó palack csak ezen a héten érkezik meg – mindkettő magyar -, ezért lesz még egy nyúlfarknyi folytatás.
You must be logged in to post a comment.