A kóstoló egy adott pontján mindenkit arra kértem, hogy fojtsa vissza a lélegzetét, mert hamarosan bevonulok a szent tőkével. Az ereklye egy Chateauneufben kivágott, viharvert tőke, amit egy kedves barátom tágas csomagtartóval hurcolt át fél Európán, hogy aztán nekem ajándékozza. Egészen mostanáig pókok játszótere volt a fészerünkben, de mivel itthon a bakművelés izgalmas egzotikum, lecsutakoltam és kirángattam a rivaldafénybe. A hatás megmaradt egy szerény party trick szintjén, a hátra hőkölésen és a szórványos tapson innen, ahhoz mégis elég volt, hogy mindenkiben rögzüljön: más koordinátarendszerbe csöppentünk.
Bár ezt a kóstolót eredetileg a lusta „Észak Dél ellen” munkacímen futtattam, hamar be kellett látnom, hogy a kialakítható párok valójában nem tartoznak egy súlycsoportba és semmi értelme nem lenne egymásnak ugrasztani őket. Jobban járunk, ha a két borvidék tömbösítve érkezik, előbb az almában fedezzük fel és csodáljuk az almaságot, aztán a körtében a körteséget. Az összbenyomás végül jobban hasonlított egy best buy fesztiválhoz sztárvendégekkel, mint csontropogtató kézitusához, de a foglalkozás elérte célját: valamivel okosabbak lettünk és lelkesen utánrendeltünk.
Két évjáratot kóstoltunk egy kivétellel. ’22 az elmúlt hetven év legmelegebb éve volt, ’23 alig maradt el mögötte. Egy dél-róni termelő frappánsan foglalta össze az új normalitást: amikor esik, monszun, amikor süt, Szahara. A kritikusok szerint mindkettő négycsillagos, nekem azért ’23 frissebbnek és ízgazdagabbnak tűnik.
Laurent Combier Syrah 2023
Kedvenc steak-borunk, egy kiskartonnyit már biztosan átszűrtünk magunkon (kedvenc steakünk). Friss, ropogós, fűszeres syrah, sonkás, ibolyás, feketecseresznyés és borsos jegyekkel. Minimális áttételekkel közvetíti a szőlő és az évjárat erényeit/gyengéit, nálam ez a syrah-karakter tankönyvi példája. Ahogy a tisztelt vendégsereg reakcióiból leszűrtem: steakkel talán ők is csípték volna, önmagában viszont fennakadtak az élénk savakon és valami zöldet is éreztek benne. Mondanám, hogy az elvárásaikat rosszul kalibrálták, de akkor a következő bor iránti rajongásukat nem tudnám megmagyarázni. 5-6 pont (steak nélkül). (€10 volt (már a 2024-est árulják)).
Yann Chave Crozes-Hermitage Tradition 2023
Családi borászat. A ’70-es években még sárgabarackot termesztettek. A boraikat alig lehet elcsípni, hónapok alatt elkapkodják.
Ha a Combier a vadóc, akkor ez az iskolázott változat, aki féken tudja tartani az ösztöneit és megfelelően csatornázni az energiáit. Pedig ez is 100 százalék syrah, ezt is 2023-ban szüretelték, ez is acéltartályban erjedt és érett. Igaz, ez utóbbit soha ki nem találtam volna, nem mintha fás lenne, csak a már említett iskolázottság acélban ritkábban jön össze. Gyönyörű bor hibátlan egyensúllyal. Nem tudom, hogy egy fiatal és majdnem olcsó syrah nyújthat-e ennél többet. 7 pont és 24 euró.
Laurent Combier Cap Nord Crozes-Hermitage 2022
A borvidék északibb részéről, gránitos talajról származik és ez valahogy fokozta az elvárásaimat. Sajnos, sem az északot, sem a gránitot nem éreztem, ellenben a hordót igen. Nem tolták túl, de mégis csak átlengi az általános „nagybor” hangulat. Csiszoltabb, édesebb, testesebb, ugyanakkor árnyalatokban szegényebb, mint a Yann Chave. Az aggályaimat nem mindenki osztotta, de én még egyszer nem adnék ki érte 35 eurót.
Yves Cuilleron Marsanne 2023
Kóstoltam már korábbi évjáratait és kedves, de mérsékelten érdekes bornak könyveltem el az olaszrizling-szabásúak nemzetségéből. Mivel Cuilleronban ritkán csalódom és az ismeretterjesztést alacsony költségvetésből kellett megoldani, ezért kapott egy újabb esélyt. És leesett az állam, az állunk. Én azonnal rendeltem még három palackkal.
Illatban lemon tart, fehérvirágok és egy pikáns gyömbéres árnyalat; nem túl intenzív, nem túl tompa. Kóstolva selymes, friss és kiegyensúlyozott, közepes testtel. A hosszú lecsengésben a lemon tarthoz gesztenyeméz társul. Befogadhatóan egzotikus, komplett élmény. Úgy jó, ahogy van. 7 pont és 12 euró.
Francois Xavier Nicolas Reserve Personnel 2023
Ez már a déli oldal és ezt le sem tagadhatná. 70% Grenache Blanc, 15% Clairette, 10% Roussanne, 5% Marsanne. 30 éves szőlők. Nincs almasavbontás, van viszont 6 hónap seprőntartás. Francois Xavier Nicolas egy Orange-székhelyű kereskedő/borász, aki felvásárolt szőlővel dolgozik, azaz itt nincs szőlősimogatás, terroirmágia és a név sem kötelez. Koncentrált, édes tónusú, vastag, bársonyos, kényeztető bor. Az illat a forró nyári rét virágain túl, akácmézet és mandulát ígér. A sav visszafogott, az egyensúly és a száraz lecsengés illúzióját a barackmagos, mandulás fanyarság segít megteremteni. Én megtanultam ezt a stílust szeretni, de amikor hordóval is megküldik (l. fehér Châteauneuf-du-Pape) az nekem is sok. €8,10, ha két palackkal veszünk és ennyit bőven megér a bepillantás egy más világba.
Domaine Durieu Pont de Pierres Cotes du Rhone 2022
Châteauneuf-du-Pape birtok belépő bora. Inkább 10, mint 5 éve minden évjáratát ismerem és szeretem. Különlegessége a carignan-dominancia (50 százalék) és hogy nem kerül hordóba (9 hónap betontartály). A carignan sötétebb, kesernyésebb aromavilágát hozza, de közben az érettség likőrös, alkoholédes, már-már portóis jellege tetszetőssé és szerethetővé teszi. Sok bor kevés pénzért és még érlelni is érdemes. 6-7 pont (€7.30, ha párosával vesszük.)
Francois Xavier Nicolas Cairanne „Entre Restanques et Garrigues” 2022
Én a 2020-as évjáratnak köszönhetően figyeltem fel rá, ami a Decanter World Wine Awards bíráitól aranyérmet és 95 pontot kapott. Cairanne a kedvenc cotes-du-rhone településem és ez az évjárat sem hozott rám szégyent. Semmi flikk-flakk, a borvidéki nagyátlag, de mennyire vonzó és tartalmas! Az érett, édes, bársonyos grenache iskolapéldája (noha jócskán került bele syrah és mourvedre is). Hátradőlés, hebri, hepa. 6-7 pont és 12 euró, ha párosával vesszük.
Domaine Janasse Châteauneuf-du-Pape 2021
Ez a kacska évjárat, amikor a hozamot a tavaszi fagy rontotta el, a minőséget az őszi eső. Ami viszont a két csapás között történt, arra nem lehetett különösebb panasz, kevesebb volt az érést bénító hőhullám, és így frissebb és illatosabb borokat tudtak készíteni azok, akik az özönvíz előtt szüreteltek. A Janasse az évjárat egyik nyertese, az ő boraikról csak jót olvastam. Mivel az álomszép Chaupint többször is kóstoltam, nem kellett nagy bátorság, hogy a sztenderd CdP-ot is megkockáztassuk. Ez lehet a világ egyik legjobb 40 euró alatti vörösbora. Bármennyire szépek voltak az előzmények, ez más kategória. Azok igényes és ízléses nyaralók, ez egy gótikus templom.
65% Grenache, 20% Syrah, 10% Mourvèdre, 5% Cinsault. Betontartályban erjedt, 12 hónapot érett nagyhordóban (80%) és használt barrique-ban (20%). Az illatban pirosbogyós gyümölcsök, szárított zöldfűszer, ánizs és egy kis mentol. Bársonyos tannin. Hosszú és élénk lecsengés. Pirosbogyósok, vad szamóca és bors. Kóstolva elegáns, fűszeres, pirosbogyósokkal, bazsalikommal és borssal. Teljesen egyben van, a részletek és a rétegek finoman illeszkednek. A mélység nem jár nehézséggel (az alkohol egy százalékkal alacsonyabb, mint a szomszédos évjáratokban és tökéletesen integrált). Meghatóan szép. 9 pont és €37 (időközben évjáratot váltott).
Az utánrendelés sztárjai: Domaine Durieu Pont de Pierres Cotes du Rhone 2022; Yann Chave Crozes-Hermitage Tradition 2023; Francois Xavier Nicolas Cairanne „Entre Restanques et Garrigues” 2022; Yves Cuilleron Marsanne 2023 és Domaine Janasse Châteauneuf-du-Pape 2021.
[Az öregtőkés fotó forrása: https://www.openingabottle.com/wine-icons/old-vines-and-wine/]
Válasz