Rieslingből jó az olcsó is – körkép 2021/2022

A tápláléklánc alján csipegető mindenevőként ritkán adódik alkalmam a piramis csúcsán trónoló, überrieslingekkel találkozni. Amikor az univerzális lottósorsoláson mégis összejön egy hármas vagy négyes találat, és beesik hozzánk egy Grosses Gewächs, annak általában fészkelődés, feszengés, zavart hallgatás a vége. Szerencsére az aljnövényzet bőven kárpótol.

2021 állítólag nagy évjárat, de nem úgy, mint az elmúlt évek többsége, amikor hétágra sütött a nap, sugárzott az ultraibolya és hamuba sült a peronoszpóra. 2021 a heroikus/tragikus vonalon mozgott, amikor a többség elbukott, a maroknyi túlélő szenvedett, és ez megacélozta a jellemét. Az online konszenzus szerint 2021 visszarepít a 90-es évekbe, amikor az alapborok alapból csak borotvaéles savakat hoztak, vagy nemzeti konzervatív megközelítésben: amikor a klímalobbi még nem hópelyhesítette el a rieslingeket.

Kedvenc kereskedőm, Herr Lobenberg szerint „2021 olyan izgalmas, feszes és egyben kristálytiszta fehérboros évjárat, amilyenre régóta nem volt példa. Aki nem fél a szédítő frissességtől, és szereti a nagyfeszültségű savakat, annak a 2021-es évjárat főnyeremény. Mindenki más jobb, ha marad a nagyjából hasonló karakterű, de azért barátságosabb 2020-asoknál”. A 2020-asok régen kifutottak, én már 2022-eseket kóstoltam alternatívaként és nem győzök betelni velük. 2021-et inkább el- és átengedem a dodekafónia és a molekuláris gasztronómia rajongóinak.

Első körben egy közös kóstolónk borai (7 tétel), a folytatásban pedig magánóráim összegzése.

Katharina Wechsler Riesling 2021

Annyi jót írtak erről a periférikus kispincéről – és egyébként is szeretem a borásznők borait -, hogy engedtem a kalandvágynak és rögtön két palackot is megkockáztattam, igaz, egyik olcsóbb volt, mint a másik. A Weissburgunder kifejezetten nemes, jótartású, igényes bornak bizonyult, sem az évjárat, sem az olcsóság csapdáit nem érzékeltem. A Riesling már nem volt mentes az alig-érettség zöldes jegyeitől, de így is nagyon tisztességes pályamű, friss és kedves. 6 pont és 11.50 euró (közben évjáratváltás volt).

A James Sucklingnak dolgozó Stuart Pigott nálam határozottan lelkesebb volt, szerinte 92 pont: „Ez a roppant lenyűgöző “alap” száraz riesling a finoman citrusos árnyalatok sokaságát vonultatja fel, a narancsvirágoktól az amalfi citromhéjig, plusz egy rakás csonthéjas gyümölcsöt, amelyeket az elegáns és meszes savak pontosan egyensúlyoznak. Telitalálat minden szempontból!”

Összességében Wechslerék megérdemlik, hogy megjegyezzük a nevüket. (Láthatóan abból próbálnak PR-tőkét csiholni, hogy Katharina Wechslernek volt valami küszöbalatti média-karrierje. Ha nagyobb lett volna, talán még most is szöveget szerkeszt és interjút vág egy harmadik emeleti plexi-ketrecben.)

Dönnhoff Riesling Trocken 2021

A dűlőválogatott csúcsokat még soha nem kóstoltam, a Dönnhoff-alapokat viszont elég jól ismerem. Soha nem okoztak még csalódást vagy katarzist. Most sem. De a Katharina Wechsler után azért jól érezhető volt, hogy ez egy profi borászat biztos kézzel elkészített terméke. Telt, szaftos, gazdagon gyümölcsös, jó egyensúllyal. A végén némi fanyarság és húzás, ami talán a cudarabb időjárás lenyomata. 6-7 pont és 12.90 euró.

Dr. Bürklin-Wolf Riesling 2021

A Bürklin-Wolf számomra kemény dió, riesling-mániám korai szakaszában rendszeresen legyalulta a tűrésküszöbömet (sponti-noten, vasas íz és őrülten vágtató savak). Úgy látszik, mostanra összecsiszolódtunk. Vadabb és egyedibb, mint a Dönnhoff, de itt végre csengenek, bonganak a savak, mai fejjel azt mondanám, hogy igazi tőrőlmetszett riesling. És ilyenkor az is tetszik, ami máskor nem tetszene. Füstös, citrusos szado/mazo. Az egyik legjobb 2021-es. 7 pont és 7200 Ft.

Dr. Bürklin-Wolf Wachenheim Riesling “R” 2018

Ez a Wachenheimer Ortswein válogatott tételeinek tartályban/palackban továbbérlelt kései kiadása, vagyis lehetőséget ad arra, hogy megtudjuk, mit tesz az idő a túlmozgásos, neveletlen riesling sihederekkel. Hősiesen küzdöttem vele, de én nem ezért, nem így szeretem a rieslinget. Ha törvényszerű, hogy 5 év után ilyen lesz egy birtokriesling, akkor ez nem az én műfajom. Mintha hordóban érlelték volna, visszafogott, fedett, kivasalt, árnyalatokban szegény. Még így sem rossz bor, de eszembe nem jutna a 2021-es alap fölé vagy akár mellé tenni. 6 pont és 26 euró.

Herr Lobenberg a borértés egészen más szintjén jár: „elegáns, csodálatosan bársonyos textúrával, ami finoman játszik a csiszolt, érett savakkal, lebegő, magával ragadó, játékos, fehér virágok, finom sós jelleg, táncos és hihetetlenül elegáns. Az egyik legnagyszerűbb hegybor, amit a Bürklin valaha készített, minden passzol, minden kerek. Nem mondanám nagy bornak, de a jólihatóság bajnoka. 95/100 pont.”

Dr. Bürklin-Wolf Forster Pechstein Grosses Gewächs 2020

Azt mondja Lobenberg úr, hogy ez 99+ pont és „tömör, mint egy kavics”. Stuart Pigott szerint is majdnem százas: „Minerális, kiegyensúlyozott és kristálytiszta, a koncentráció és a meleg fekvés ellenére elképesztően elegáns és kifinomult. Tömény ásványosság a lélegzetelállítóan hosszú és radikális lecsengésben, amit lehetetlen szavakba önteni”.

Én is nehezen találtam szavakat, sőt, nem csak a szavakat találtam nehezen. Tömör, sűrű, krémes, ezt aláírom. Egyébként inkább az tűnt fel, ami hiányzik. Hol vannak az árnyalatok, az energia, a feszültség, a gyümölcsök és az öröm? Én/mi még nem nőttünk fel hozzá. A 99 pont felől nézve persze csalódás, hosszútávon azonban kész főnyeremény, mert jó időre immunissá tett a fölfelé ácsingózás ellen. 6 pont és 110 euró.

Von Winning Riesling Win Win 2021

Nekem nem mond semmit, hogy „Gerstl”, de nála/náluk ez 17/20 pont. És kivételesen ráismerek a leírásra: „Mindig ámulatba ejt, hogy már az alapborban ennyi nagyság van, ilyen színvonalat képvisel – ez egy igazán nemes rizling. Kóstolva is feldobja az embert, a korty kitölti az egész szájat, az extraktédességet rapszodikus savakkal, játékos aromatikával ellensúlyozza. Van tartalma és tartása, és egész egyszerűen finom az íze”. Valóban, ez egy nagyon-nagyon kedvemre való bor és kóstolótársaságunknak is ez volt a kedvence.

Vonzóan gyümölcsös illat, kis szerecsendió és pörkölt mandula beütéssel. Kóstolva hibátlan az egyensúly, szaftos korty, életteli, többszólamú, de nem agresszív savakkal. Csak halkan merem leírni, hogy kivételesen el tudom hinni, hogy ebben az évjáratban, ennyi hordó jót tett neki. Valami azt súgja, hogy jól érlelhető lesz. 7 pont és 11.50 volt, amíg lehetett kapni (az új évjáratot l. lent).

Von Winning Riesling Königsbacher Ölberg Erste Lage 2021

A Königsbacher Ölbergnek a neve is valami nagyszerűt sugall, a kritikák és Herr Lobenberg pedig egyenesen ellenállhatatlannak írják le („Olyan finom, olyan kifinomult. Itt valami egészen fenséges, arisztokratikus eleganciával van dolgunk. Kegyetlenül jó. 95-96/100). Csábító lenne azt mondanom, hogy nem ellenállhatatlan, hanem áthatolhatatlan. De ez nem lenne igaz. A fakabátban is fürgébb, kedvesebb, színesebb volt, mint a drágább Bürklin Wolffok. De azért most is ugyanoda lyukadtam ki: a Win Win nagyszerűségétől hanyatt esve elcsábulok, aztán keserűen állapítom meg, hogy bár az alapoknál a hordó még finom igazításnak hat, feljebb már meghatározó szerkezeti és stiláris elem, radikálisabban: terroirgyilkos. 6-7 pont és 24 euró (időközben már áttértek a 2022-esre).

A továbbiakban a szólóban kóstolt és említésre méltó best buy-ok és egyebek:

St. Antony Rotschiefer Riesling 2022

Németek között magyar, vagy legalábbis magyaros. Az egyensúly a Pannonhalmi Főapátság Priorjára emlékeztet, öblösebb, vastagabb, húsosabb, mint a német átlag. Az illatban is bejön egy kis kompótosság a trópusi gyümölcsök mellett. Könnyen szerethető, fűszeres, gyümölcsös, érett, kerek savakkal. Nekem hiányzott belőle a delej, de biztosan van, aki ezt előnyként könyvelné el. 6 pont és 9.80 euró.

Ansgar Clüsserath Schiefer Riesling 2021

Nagyon jó irányba menetel, de – talán az évjárat miatt – éppen csak lecsúszott arról, hogy újra rendeljem. Telt, tömör, mégis friss és erőteljes. A savak összetettségben nem érik el a legjobbak szintjét, viszont mennyiségben és savanyításban verik az egész mezőnyt. Autentikus és komoly stílus – további tanulmányozásra méltó pince. 6 pont és 10 euró.

Carl Loewen Varidor Riesling 2022

Ettől a bortól leesett az állam. Most már másodszor. Jó a sztori, de ettől még lehetne valami ásatag penészvirág, ami legfeljebb változatosságként gyönyörködtet. Erről azonban szó nincs, ez egy ámulatba ejtően szép bor. Tehát a mese azzal kezdődött, hogy Karl Loewennek szöget ütött a fejében, hogy az oltványiskolákból származó szőlők miért nem hozzák azt a minőséget, amit a régi ültetvények nyújtanak. Válaszreakcióként elkezdett 80-100 éves parcellákat gyűjteni, vállalva a soklakiság minden hátrányát. A gyűjtemény koronaékszere egy 1896-os telepítésű és máig átoltatlan terület, a Maximin Herrenberg lett, ahol tudja isten, hányféle fajta és klón tenyészik. A következő logikus lépés az volt, hogy ezekről a vegyes ültetvényekről a legjobb tőkék vesszőit kiválogatva hoz létre új mintaültetvényt. A válogatásra és telepítésre, a Geisenheimi Egyetemmel együttműködve, a ’90-es években került sor. A tőkék ma már 25 évesek; a furcsán hangzó Varidor név a Variation d’Or rövidítése.

Álomszép riesling. Illatban, ízben összetett és vonzó, kóstolva egyszerre friss és sűrűszövésű, árnyalatokban gazdag és hosszan visszacsengő. Virág, fűszer és gyümölcs találkozik minerális jegyekkel, a korty szaftos és intenzíven gyümölcsös (ananász, fehérhúsú őszibarack és grapefruit) pikáns, sós jegyekkel. Kifinomult és természetes bor, remek egyensúllyal. Tudom, hogy nevetséges egy 9.90 eurós borra 9 pontot adni, de az sem volt kevésbé nevetséges, amikor a 110 eurósra adtam 6-ot. Engem elvarázsolt ez a bor.

Von Winning Win Win Riesling 2022

A 2021-essel is messzemenően elégedett voltam, de az új évjárat legalább olyan jó. Ahogy ott sem kellett az éretlenség miatt fanyalogni, úgy itt sem kell a túlérettség miatt parázni. Az illatban határozott, de nem túlzó sponti-noten (germán eufemizmussal: palaszag), szecsuáni bors, szerecsendió, lime és zöld őszibarack. Kóstolva elegáns, lendületes, a korty magjának édes gyümölcsét vibráló savak és narancshéjas fanyarság ellensúlyozza. 8 pont és 11.50 euró.

Gut Hermannsberg Just Riesling 2022

A korábbi évjáratok alapján sokat vártam tőle, de egy Carl Loewen vagy Ansgar Clüsserath mellett nem tudott érvényesülni. Tetszetős, finom és kellemes bor, őszibarackos, szőlős aromával, de az összhatás elég egyszerű és a szövet sem éppen sűrű. Mintha reduktív, nagyüzemi termék lenne a spontán erjedt, kézművesek mellett. Panaszra nem ad okot, de van ennél sokkal jobb opció is. 6 pont és 11.50.

Fritz Haag Riesling 2022

Sponti-notentől nem mentes, de nem menthetetlen. Mire elfogy a bor, addigra majdnem el is párolog – mármint a termálvíz és környéke. Koncentrált, pörgős, harapós, rétegzett, telivér riesling. A sponti-függöny mögött zöldfűszeres, citrusos, egreses, minerális jegyek. 6-7 pont és 6450 Ft.