A legjobb vételeket egész évben listázzuk, de az a lista befékez a középkategória felső határánál, noha napnál világosabb, hogy egy 100 eurós bor is lehet jó vétel. Mindjárt mondok is kettőt, bár aki most fut neki a rendelésnek, az ebből legjobb esetben Szilveszterkor lát bort. Szóval, egy hibátlan, nagy kaliberű, modern és fogyasztásra érett 96-97 pontos bordói 90 euróért, lehet, hogy sokunknak YOLO, de messze nem lehúzás. Még kevésbé az az egyik legjobb NV champagne, magnumban 100 euróért, főleg, ha az itthoni árak felől pislogunk kifele fele.
De akkor térjünk át gyorsan a lehetséges határidővel létezőkre. Ezek mind olyan borok, amelyeket megkóstolva csettintettem, elmerengtem, sóhajtoztam és árban még nincsenek a sztratoszférában.
Pascal Jolivet Attitude Sauvignon Blanc 2022 – ha a franciák régebben is tudták volna ezt a karaktert és színvonalat hozni, akkor elmarad az új-zélandi partraszállás és invázió. Mesés illat, zsibongó korty, kifogástalan egyensúly, az elejétől a végéig intenzív zamatok. Csomagolásban is veri az átlagot. 7750 Ft.
Greywacke Sauvignon Blanc 2022 – újvilági elit. Még mindig inkább új-zélandi, mint Loire-völgyi, annak viszont kiemelkedő, én legalábbis nem találkoztam még ennyire elegáns, kifinomult újvilági sauvignon blanc-nal. A Wine Spectator ezévi TOP 100 listáján a 10. helyen szerepel. 7000 Ft.
Clemens Busch Vom Grauen Schiefer 2022 – a minőséghez soha nem férhetett kétség, de a pince borai elég sprődek szoktak lenni. Most vagy az évjáratnak, vagy a szemléletváltásnak köszönhetően szárnyakat kapott az alapbor. Minden korty épít és színez, minden korty tanít és gyönyörködtet. A sóban eltett citrom finom fanyarsága találkozik a lédús ananásszal, miközben a savak átmozgatják a krétás, krémes, tömör kortyot. 10000 Ft.
Champagne Henriot Blanc de Blancs – a véletlen úgy hozta, hogy alig néhány nappal korábban kóstoltam, mint hogy megjelent volna az aranyszájú Essi Avellan évvégi ajánlója: „Henriot’s Blanc de Blancs should be much more famous than it is, it comes in such a charming style, in all its fruit purity and generous toastiness”. Stimmt. Zavartalan élvezet, elegáns, kerek és bullseye tipikus. 28000 vagy 31000 Ft.
Kreinbacher Egoiste 2017 – a hosszabb érlelés csodát tesz a pezsgőkkel (igazából, a magnumnak is ez a titka). Borzasztó címke, szerencsétlen név, nehéz évjárat, de ami a palackban van, az mégis a magyar pezsgőtörténelem arany lapjaira kívánkozik. Champagne-szint, féláron.
Yves Cuilleron Saint-Joseph Pierres Séches 2019 – egy hibátlan évjárat gyönyörű bora az érlelés legszebb szakaszában. Az igazán jó syrah-k teljes arzenálját felvonultatja, az ibolyától a szedren át a füstölt sonkáig, de közben a vastagon umamis, szójaszószós érettséget is megkapjuk. 11000 forintért brutális best buy. (Ismerve Cuilleron üzembiztonságát, feltételezem, hogy ebben az árkategóriában a Pierres Séches 2019-es és ’20-as társai is hasonló minőséget nyújtanak.)
Heimann Barbár 2019 – nemcsak hibátlanul elkészített, hanem a Dél-Pannon fősodron belül egyedi, mély és modern bor. Aki szeret a részletekkel bíbelődni, az sem fog unatkozni, és aki csak lustán hömpölyögne az árral, az is rábízhatja magát. Nem árt szellőztetni, fiatal még. 12000 Ft.
Collemattoni Brunello di Montalcino 2016 – az évszázad évjárata egy ragyogóan tehetséges borász előadásában. Egészen ritkán fordul elő, hogy a tiszta aromák, az erő és a csábító teltség találkozzon egyazon borban. Amióta Montalcinót gyakorlatilag kisajátította magának az amerikai vásárlóerő, a 20000 Ft nagyon is jó vételnek számít.
You must be logged in to post a comment.