Melyik az 5 legjobb fehérboros vidék?

Én Burgundiára, Elzászra, Moselre, Rias Baixas-ra és a Loire-ra szavaztam. Nem mindegyik úgy borvidék, mint a másik, és az ismeretszerzés vágyától vezérelve a fajtákat is kreatívan kezeltem. A sorba végül 2 chardonnay, 2 albarino, 2 riesling, 1 sauvignon blanc, 1 pinot blanc, 1 chenin blanc és 1 szürkebarát került.

Ez a sort a vöröscsömör hívta életre és azzal promóztam, hogy megkóstoljuk a világ legjobb fehérboros vidékeit. Álmodik a nyomor, területi képviselő a Tisza-tavon body szörföl stb., de makettként, gyufaszálból technokollal összeragasztva elkészült a szemléltető eszköz. Igaz, Burgundia helyett Chablis lett, az is alsópolcos, de amit nem tudtunk beletenni cashben, azt beletettük szakirodalomban. A borvidékekről nem tudtunk meg sokat, de jó borokat ittunk és közben szörnyülködhettünk, hogy vakon milyen nehéz leolvasni a címkéről a feliratot.

Egy kivétellel mindegyik bort szívesen látnám a spájzban és mivel árban 10 és 25 euró között mozogtak, így az árszint bérből és fizetésből élőknek is megugorható. A két feladat közül a borvidékek beazonosítása sokkal nehezebbnek bizonyult, mint a legjobb borok kiválasztása. Én sajnos kizáródtam a vaktesztből, mivel attól tartottam, hogy ha random jönnek a borok, ha nem menedzselem a hullámvölgyek és hegyek közötti átmeneteket, akkor a kontrasztok elvonják a figyelmet az egyes borok élvezetétől és értékelésétől (ez a gyakorlatban annyit jelentett, hogy az 5 párost próbáltam úgy elrendezni, hogy amennyiben az egyik testesebb, krémesebb borral zárt, akkor a második páros is ilyennel nyisson, és fordítva). A dolog végül is működött, mert a kedvencek között mindenki vegyítette az elegánsabb, kimértebb stílusú borokat a robbanékonyabb és lobbanékonyabb versenyzőkkel.

Az est egyik fő tanulsága az volt, hogy ne kóstoljunk/igyunk éhgyomorra 10 fehérbort, mert korgó gyomorral nehéz koncentrálni és a savak is ott ütnek, ahol a legjobban fáj. A másik tanulság az volt, hogy Elzászt továbbra sem értjük.

Mosel (pinot blanc & riesling):

Carl Loewen Pinot Blanc 2023

Carl Loewen a szívem csücske és ez a bor egy bombázó. Pinot blanc teljes pompájában, intenzív, de nem pacsulis sárgahúsú gyümölcsök, kis szerecsendiós, kardamomos csavarral, közepesen telt, életteli, édes tónusú korty, szinte selymes textúra, nagyon hosszú lecsengés. Erős 7 pont és 10 euró.

Carl Loewen Alte Reben Riesling 2023

Sztenderd kedvencem a szub-15 eurós kategóriában. 50-70 éves parcellák gyümölcse és számomra eszményi módon ötvözi a gyümölcsös, fűszeres és minerális jegyeket, a rieslingre jellemző csengő-bongó savakat, a szaftos, gyümölcsös kortyot, amit egy csipetnyi maradékcukor kerekít. A dűlőválogatott Loewenek komolyabbak, de feldobni a hangulatot, elűzni a téli depressziót ez ugyanúgy alkalmas. 8 pont és 13.50. (A két Carl Loewen dolgát megnehezítettem azzal, hogy túl hidegen szervíroztam őket, és az est végén a  visszakóstolásnál hiába hasítottak, az már nem számított bele a pontozásba.)

Elzász (riesling & pinot gris):

Melanie Pfister Riesling Berg 2022

A Carl Loewen után hidegzuhany, savas eső, tájfun és cunami. Visszakóstolva kiderült, hogy a kontextus nem minden, ez a bor bármilyen környezetben pillanatok alatt felépíti a saját mikrokozmoszát és hasonló sebességgel bontja le a nyálkahártyát. Nem ihatatlan, de veszélyes, és egyszerűen felfoghatatlan számomra, hogy élnek emberek egy párhuzamos univerzumban, akik erre jólesően csettintenek és 94 pontra értékelik (Bettane & Desseuve). 4 pont és 19 kidobott euró.

Melanie Pfister Pinot Gris Furd 2022

Balzsam a riesling után. Többen is megjegyezték, hogy nehéz elhinni, hogy két ilyen eltérő bor származhat ugyanonnan. Telt, fenolos, ízgazdag, lappangó édességgel, déli gyümölcsökkel, kulturált fanyarsággal. Másnap visszakóstolva azért kiderült, hogy bármennyire kedves és szimpatikus egyéniség, nincs benne elég spiritusz, a hasonló fajsúlyú Mendez Cies vagy Chidaine Clos du Breuil mellett lomha és egysíkú. Melanie Pfister elbűvölő személyiség lehet, mert ez is 93 pont a Bettane & Desseuve kalauzban. 5-6 pont és 22 euró.

Rias Baixas (2 x albarino):

Rodrigo Mendez Cies Albarino 2022

Mindkét albarino jól szerepelt. Ez a problémásabb gyerek, vagy más megközelítésben: érdekesebb feladat. Illatban ez is intenzív és vonzó, a seprős érlelés miatt testesebb, krémesebb, a nagy kérdés, hogy az illat ígérte édességre pofonként érkező csontszáraz lecsengést izgalmas feszültségnek vagy disszonanciának könyveljük el. Önbevallásos alapon, én az izgalmas feszültség oldalon állok, de lehet, hogy a VAR azt mutatná, hogy a cipőm orra belóg. Narancshéjas, gesztenyemézes aromatika, a korty szép egyensúlyt mutat, a vége kissé cseres, és ekkor lép életbe a nem kevés sav. Egy teáskanálnyi maradékcukorral bájosabbá lehetne tenni, de nem biztos, hogy én ezt meg merném húzni. 6-7 pont és 16 euró.

Lagar de Cervera (La Rioja Alta) Albarino 2023

A legendás La Rioja Alta rias baixas-i kirendeltségének bora, és ez számomra mindig gyanússá tette, de folyamatosan annyira jó kritikákat kap, hogy beadtam a derekamat. Szerencsés döntés volt. Minden szempontból kiváló bor. Ha valaki kíváncsi arra, hogy milyen egy albarino, akkor nyugodtan fordulhat hozzá. Az illat trópusi gyümölcsös – ananász és környéke -, ehhez csatlakozik a tengerparti szél és permet. Kóstolva csupa íz, eleven, összetett savú, hosszú, komplex bor. El tudom képzelni, hogy egy-két év érleléssel még magasabbra jut. Must buy. Erős 7 pont és 17 euró.

Loire (chenin blanc & sauvignon blanc):

Francois Chidaine Clos du Breuil 2022 (chenin blanc)

A sor legkomolyabb bora. A hordó miatt akár burgundinak is gondolhatnánk, hagyományosan az ilyen borokra adnak magas pontszámokat a borsajtóban: kerek, kiegyensúlyozott, telt, rétegzett, bársonyos, cseres. Ez a Chidaine-család névjegykártyája és kétségtelenül figyelemreméltó, mesterien kivitelezett bor. A hordókezelés mértéktartó, még az én fafinnyámmal is vállalható. A szőlők 40-80 évesek, a művelés bidonamikus, a hordós érlelésen túl, a seprőntartás is alakított a textúrán. Nem nehéz felismerni a fajta sokat emlegetett hasonlóságát a furminttal, nem utolsósorban a hangsúlyos körte-illat miatt. 7-8 pont és €26 euró.

Francois Chidaine Touraine SB 2023 (sauvignon blanc)

Nem lenne szabad ennyire jónak lennie. Ez egy 10 eurós bor a periféria perifériájáról, egy olyan borásztól, aki hírnevét egy másik borvidék velejéig más természetű fajtájával alapozta meg. Ráadásul, nem is szeretem a sauvignon blanc-t (illetve, ha csak úgy rágondolok, nem kívánom meg, amikor mégis elém kerül, akkor meg csodálkozom, hogy „tud ez ennyire jó is lenni?”). Mondjuk, utólag mindenki elcsodálkozott, mert arra számított, hogy ha mást nem is, a sauvignon blanc-t biztosan felismeri, és akkor a Loire-völgy már fix a totóban. Márpedig ez nem egy tipikus sauvignon blanc, legalábbis, a jól bemagolt illatjegyeket – fű, egres, kandúrhúgy, maracuja stb. – nem hozza. Viszont kerek, harmonikus, érdekes, minden ízében zizeg, hosszú, nem lehet rajta fogást találni. Ettől a bortól jó kedve lesz az embernek. 8 pont és 10 euró.

Chablis (2 x chardonnay):

William Fevre Chablis 2022

Itthon is kapható, de az unortodox magyar gazdaságpolitika miatt luxuscikknek számít (nálunk 15 ezer forint az, ami a Vinatis-ban 22 euró). Ahhoz képest, hogy Burgundián belül Chablis-t mennyire szokás lepofozni, és hogy ez egy nagy borászat alapbora, a minőség kiemelkedő. Sőt, nem csak ahhoz képest. Ez egy elegáns, kerek, finoman sós, úri bor. Van tartása, szövete, lecsengése, karaktere. 10 százalékát érlelték hordóban. Könnyű elképzelni, hogy a szortiment felső vége miben adhat többet, de ez önmagában vagy még inkább tengeri kajákhoz teljes élményt adó bor. 7-8 pont.

Domaine Passy le Clou Petit Chablis 2022

A Fevre és az a tény, hogy utolsó volt a sorban rányomta bélyegét az értékelésre. Vagyis mindenkiben az maradt meg, hogy nagyon hasonló karakter, de egy árnyalattal halványabb minden paraméterben. Egyébként a Beaujolais-ból ismert Descombes-család új birtoka (2017-ben vették át). Erős 6 pont és 16 euró.

A hangzatos szlogenhez a sor bizonyára nem nőtt fel. De a minőségi szórakozás minősítést kiérdemelte és a gatyánk sem ment rá. A három kedvenc megnevezése után az alábbi sorrend alakult ki:

Francois Chidaine Touraine Sauvignon Blanc 2023 – 9 pont

Lagar de Cervera (La Rioja Alta) Albarino 2023 – 8 pont

William Fevre Chablis 2022 – 6 pont

Carl Loewen Alte Reben Riseling 2023 – 5 pont

Carl Loewen Pinot Blanc 2023 – 3 pont

Tekintettel arra, hogy Elzász már sokadszor okozott csalódást, azt hiszem,  most egy darabig nem fogjuk zargatni.

Válasz