A kis bice-bóca – Szászi Badacsonyi Olaszrizling 2018

Szászi Endre régi motoros az olaszrizling szakágban. A Kabócás mára ugyan kikopott a városi folklórból, de érdemes felidézni, hogy egykoron kategóriák között szökellő legenda volt. Szászi Endre elkötelezett biogazdálkodó, spontán erjesztő borász, az általa követett szőlészeti, borászati gyakorlatról itt olvashat az, akinek nem száll inába a bátorság, ha szóba kerül a csapok száma vagy a Gruber kultivátor hatékonysága.    Continue reading “A kis bice-bóca – Szászi Badacsonyi Olaszrizling 2018”

Gyűjteném – A. Gere Villányi Franc 2016

Új név és új dizájn (fotó: https://pinceszet.gere.hu)

Az új címke a generációváltás előszele, az A. Gere már Gere Andreát és ifj. Gere Attilát is jelentheti. Az eredetileg Weninger-Gere Cabernet Franc-ból lekopott a Weninger (noha a bor továbbra is a Weninger-Gere fejléc alatt szerepel a honlapon). A kisebb formaingadozásokkal együtt ez a bor minden évjáratban versenyben van a legjobb magyar CF címért. Continue reading “Gyűjteném – A. Gere Villányi Franc 2016”

Új kedvenc Szekszárdról – Mészáros Grandiózus Malbec 2016

Fotó: borbolt.hu

A hősidőkből fel tudok idézni szekszárdi vörösöket, melyek kétségtelenül lenyűgöztek annak idején – Vesztergombiék 2003-as Cabernet Sauvignon Reserve-je jut elsőként eszembe, az a bor mindenkit megvett, Alföldi Merlot-tól Dagadtosig -, mégis, hosszú ideje meggyőződésem már, hogy a borvidék rossz lóra tett a bordeaux-i fajtákkal. Különösen az uralkodó merlot-val és a cabernet franc-nal: nem illenek ezek a klimatikus adottságokhoz, sem a helyi borkészítési stílushoz; boraikat én közönségesen behízelgőnek és édesnek, egyszersmind zavarbaejtően zöldnek találom.

Continue reading “Új kedvenc Szekszárdról – Mészáros Grandiózus Malbec 2016”

Sármosan sápadt – Gerard Bertrand Cote des Rosés 2018

Gerard Bertrand egy intézmény Franciaországban. Fizikailag egy toronydaru, szellemileg Max Planckot próbálja egy hullámhosszra hozni Rudolf Steinerrel. 20 éven át volt rugby játékos, a francia válogatott oszlopos tagja. 22 éves, amikor az apja autóbalesetben meghal, és kénytelen a családi borászat irányítását is átvenni. A válságmenedzselés olyan jól sikerül, hogy ma sokan őt tekintik a languedoc-i bor megmentőjének. 54 évesen 14 birtokot igazgat, ebből tizenkettőben biodinamikusan művelik a szőlőt, és a legdrágább boráért 170 eurót kér, ami borvidéki rekord. Continue reading “Sármosan sápadt – Gerard Bertrand Cote des Rosés 2018”

Rosé Power – Gerard Bertrand Cote des Roses 2018

Gerard Bertrand is an institution in France. A larger than life figure, an ex-rugby star who was forced to take over the family estate at the age of 22 following his father’s death in a car accident. While continuing his sports career he managed not only to uphold his father’s legacy but today he is seen by many as the saviour of Languedoc wine. At the age of 54 he owns 14 estates, 12 of them are biodynamically farmed and his most expensive Languedoc red sells for 170 euros (a record for this much-maligned region). Continue reading “Rosé Power – Gerard Bertrand Cote des Roses 2018”

Kismester remekműve – Etyeki Kúria Chardonnay 2017

Mérész Sándor lehet az első, akinek sikerült itthon a chardonnay-t megfejtenie. Legalábbis erre utal, hogy zsinórban ez a harmadik évjárat, amikor az Etyeki Kúria chardonnay-ja nemzetközi szinten is értelmezhető. 2017 nyarán ugyan egymást érték a hőhullámok, de az etyeki tőkéken és borászon nem tudtak kifogni; az egyensúly gyakorlatilag tökéletes és az aromák intenzitását és mélységét sem érheti panasz. Chardonnay-ban soha nem fogjuk a passzátszelet fújni, de legalább mi vegyük észre, hogy itt valami váratlanul szép született. Continue reading “Kismester remekműve – Etyeki Kúria Chardonnay 2017”

Masterwork of a lesser master – Etyeki Kúria Chardonnay 2017

Sándor Mérész seems to have hit upon the right formula for producing more than decent chardonnay in Hungary. Though the summer of 2017 could be described as a series of heatwaves this wine shows no signs of stress or overripeness. In fact, the balance is well-nigh perfect and the intensity cannot be faulted either. Continue reading “Masterwork of a lesser master – Etyeki Kúria Chardonnay 2017”