Kéntelen 2

Az előző poszt nem vetett szelet, mégis vihart aratott. Úgy látszik, a kéntelenség húsba vág, így az én vonalasnak legkevésbé sem mondható expozém is megfelelő ürügyet szolgáltatott a lincshangulatkeltéshez. Én nem filozófiát iszom, számomra továbbra is fontosabb a tapasztalat, mint a teória. Elsősorban tehát arról fogok írni, amit éreztem, és csak érintőlegesen arról, hogy ez milyen kérdéseket vet fel.

Egyetlen momentum erejéig kénytelen vagyok visszatérni a reakciókra. A Bencze Furmintról azt írtam, hogy „Nyitáskor enyhén pezseg”. Elnézést kérek azoktól, akiket megtévesztettem, én azt hittem, hogy a „Nyitáskor enyhén pezseg” és az „Enyhén pezseg” közötti különbség nyilvánvaló. A most következő leírások világossá fogják tenni, de visszamenőleg is szeretném jelezni: aki azt gondolja, hogy a kénmentes borok eltarthatatlanok, az ne tőlem reméljen muníciót a nézetei alátámasztásához. A Bencze Furmint három nap alatt fogyott el, és ennyi idő alatt inkább fejlődött, mint hanyatlott. A most kóstolt 2017-es „Kék” a korosodás leghalványabb jelét sem mutatta, szögegyenes és szögkemény bor. Vagyis én sem a palackos érlelés, sem a „darabban tartás” oldaláról nem tapasztaltam problémát.

Bencze István Kék 2017

A pince első natúrbora. Érdekes történet, érdekes eredmény. Kék bakatorból, vagyis kékszőlőből készült fehérbor. Egészfürtös préselés, 14 hónap érlelés finomseprőn amfórában, szűretlen, derítetlen, hozzáadott kén nélkül. Színre meglepően halvány, tükrös. Feltételezem, hogy a feltételezett alacsony pH is fontos szerepet játszik abban, hogy kéntelensége ellenére elpusztíthatatlannak hat. Savfélénkek nagy ívben kerüljék, de aki, mondjuk, egy Kreinbacher Brut Nature savaival elboldogul, az már jó eséllyel indul, hogy a szépséget is felfedezze benne. Tanácsos a szokásos fehérboros hőmérsékletnél melegebben fogyasztani.

Az illatban egres, ribizli, sárgaalma, sörélesztő és sós tengeri szél. Pikáns, izgalmas. Kóstolva megüt a masszív sav. Mint egy pezsgésmentes brut nature blanc de noirs. Melegebben kerekedik, a sav dominanciája enyhül, így a zamatok és a rétegek érzékelésére is esélyt kapunk. A harmadik napra megszerettem. Kaland, happy enddel. 9000 Ft.

Bencze István Chenin Blanc 2019

Tavaly tavasszal arra készültem, hogy a nyaralásunk alatt montalcinói borász barátaimnak mutatok néhány magyar bort a javából. Azt hiszem, az egyetlen pozitívum abban, hogy erre nem kerülhetett sor az, hogy ezzel a borral bővíthetem a mezőnyt.

Szemben a Kékkel, ez nagyon is opálos, a palack alján ujjnyi üledék. Nyitáskor nagyon hangsúlyos a sörélesztő, harmadnapra viszont teljesen felszívódott. Nemcsak komplexebb egy átlagosan jó fehérbornál, hanem ízesebb, rétegzettebb és mélyebb is. Az illatot kezdetben beárnyékolja a sörélesztő, aztán fokozatosan kitisztul: méz, mezei virágok, körte, kandírozott citromhéj. Kóstolva jóízű, vibráló, összetett savakkal, a végén limehéjas fanyarsággal. Ritka bravúr, hogy egy aromagazdag és intenzív bor egyúttal egyensúlyt is mutasson. Az egyik legjobb natúrbor, amit valaha kóstoltam. 6700 Ft.

Bott Frigyes Muzsla 2019

Nem ismerem az analitikáját, de inkább tűnt hosszan héjon áztatott bornak, mint kénmentesnek. Nem sörélesztős, nem savhangsúlyos. Az illat tetszetős, némi egzotikus gyümölcs beütéssel, az alma-körte alap fölött. Kóstolva jóízű, vastag, komplex, hosszú. A harmadik napra kiszerettem belőle – fárasztó inni: túl sok benne a cseres, fanyar, kesernyés jegy. Valószínűleg hosszú életű lesz, kíváncsi lennék, 3-4 év múlva hová fog kilyukadni. 6550 Ft.

Theo Zierock (Foradori)

Foradori Lezér 2019

Az egyik kedvenc pincészetem. 2-3 évvel ezelőtt fogadatlan prókátorként három magyar borkereskedésnek is próbáltam őket beajánlani, hiába. Most mégis valahogy felbukkantak, félek, a legrosszabb pillanatban. A bor kétségkívül kiváló, de így – értsd: ezzel a borral, ezen az áron – nem lehet a magyar piacon területet foglalni. Színre halvány siller, kóstolva viszont testes siller, egészen derekas tanninnal és kackiás savakkal. Az aromatika olyan, mintha egy szárral, levéllel együtt szüretelt cseresznye turmixot innánk. Friss, dinamikus, de van tartása és szövete. 5900 Ft.

(Szegedi barátomnak, aki a Bencze-kaland főszponzora, ezúton is szeretném megköszönni nagyvonalú felajánlását. Eddig pozitív a szaldó, hátra van még az “Atlas” Pinot Noir, de az már egy pinot-vaktesztbe lesz beleaprítva.)