
Tamlyn Currin kezd kiégni. A fenti cím az ő címe és nemcsak az elkoptatott szófordulat, hanem a leírások tényszerűsége is arra utal, hogy írásdühét és metaforamániáját felőrölték a határidők (csak emlékeztetőül: nemrég még tündekovácsok kalapácsolták a somlói borokat). A Kog25 Pannoniát április első hétvégéjén tartották és Currin beszámolója pontosan fél évvel később jelent meg. Mivel a vaktesztekben jócskán szerepelt magyar bor és a szerző a három fajta természetéről és fejlődéséről is értekezik, ezért egy rövid szemlét mindenképpen megér a cikk.
A háromnapos bennfentes fesztivál szépen kinőtte magát: a kékfrankos napon tavaly még én is ott voltam, idén már David Schildknecht ült a helyemen. 10 országból – Ausztria, Horvátország, Csehország, Németország, Magyarország, Olaszország, Románia, Szerbia, Szlovákia és Szlovénia – 99 termelő 105 bort küldött az eseményre.

Currin általános tapasztalatai a három fajtáról:
Furmint
„A borok lefedték a teljes spektrumot, a semmitmondó egyszerűségtől a lenyűgöző komplexitásig. Hiba lenne messzemenő következtetésket levonni, de az a kép alakult ki bennem, hogy a furmintnak nem áll jól a nagyon kiszámított, precíz borászati technológia – akkor tud igazán kibontakozni, ha spontán erjed és alacsony kénnel készül. A késői szüret, a héjon tartás, a hordós érlelés (főleg a nagy és sokszor használt hordó), minimális vagy semennyi szűrés szintén jót tesz neki. Az a teóriám, hogy a furmintnak jól áll egy kis palackérés újabb megerősítést kapott – két 2019-es pazar formát mutatott, sok 2021-es viszont csak most kezd belelendülni.”
A magyar borok:
Disznókő Tartályos Minta Furmint 2024 – 16.5 pont (bizonyára azt hitte, hogy a Tartályos Minta egy újabb tokaji dűlőnév)
Pálffy Olivin Furmint 2021 – 16.5 pont
Sanzon Rány Furmint 2022 – 17 pont
Szent Donát Márga Furmint 2023 – 15 pont
Kikelet Lónyai Furmint 2021 – 17.5 pont
Szepsy Úrágya 63 Furmint 2021 – 16.5 pont
Gilvesy Váradi Furmint 2021 – 15.5 pont
Zsirai Nyúlászó Furmint 2021 – 17.5 pont
Bencze Furmint 2021 – 16 pont

Kékfrankos
„A két fő kolompos: a hordó és a túlextrahálás. Az látszott, hogy az osztrákok elkapták a fonalat, nekik sikerült a tannin megzabolázásával a frissességet és a kifinomultságot előtérbe helyezni. De a kékfrankos Magyarországon is vonzó és magas színvonalú borokat ad azoknál a borászoknál, akik szakítottak a hagyományosan túlzásba vitt hordózással.”
A magyar borok:
Tóth Ferenc Grand Superior Kékfrankos 2021 – 15.5 pont
Vida Péter Hidaspetre Kékfrankos 2021 – 17 pont
Heumann Reserve Kékfrankos 2020 – 17 pont
Steigler Kékfrankos 2021 – 15.5 pont
Weninger Balf Kékfrankos 2021 – 17.5 pont
Heimann & Fiai Szivem Kékfrankos 2020 – 17 pont
Olaszrizling
„Méltatlanul alábecsült fajta, ahogyan azt Jancis és szerzőtársai már a Wine Grapes-ben is szóvá tették. A probléma részben a félrevezető névből fakad (egyedül a horvátoknak nincs ezzel gondja, ők graševinának hívják), mivel azt sugallja, hogy rokona a rieslingnek, noha erről szó sincs. A másik gond, hogy sokan visszaélnek azzal, hogy bőtermő fajta és a végsőkig feszítik a hozamot, ezért van annyi jellegtelen, „fröccsnek jó lesz” bor. A kogi mesterkurzus során bebizonyosodott, hogy megfelelő hozamkorlátozás mellett az olaszrizling káprázatos borokat ad. Láthatóan jól reagál a héjon áztatásra, a spontán erjesztésre, a seprőn tartásra és a hordós érlelésre. A legjobbak gyümölcsben gazdagok és fűszeresek, csodálatos fenolossággal és textúrával.”
A magyar borok:
Zelna Birtok Olaszrizling 2024 – 16 pont
Bussay Kövecs Olaszrizling 2023 – 15.5 pont
Somlói Vándor Olaszrizling 2023 – 17 pont
Csetvei Kő-Papír-Olló-Kő Olaszrizling 2019 – 16.5 pont
Kogban a kóstolási szakaszt igencsak pörgősre veszik, így megértem, hogy Currin időnként elveszítette a fonalat a bábeli nyelvzavarban. Mindenesetre én viccesnek találtam, hogy a Csetveinél utólag felismeri Somlót – „egyáltalán nem lepett meg, amikor erről a vad borról kiderült, hogy somlói!” -, a Somlói Vándort viszont elkönyveli burgenlandinak. Az általam több évjáratra visszamenőleg revelációként kezelt Szent Donát Márga rossz szereplése legalább annyira meglepett, mint a Szepsy Úrágyánál bemutatott pontozási akrobatika: az agresszív savakkal szembesülve elszáll egy kipontozott b…d meg, a jegyzet konklúziója, hogy „nem biztos, hogy én ebből akarnék inni”, majd ad rá 16.5 pontot.
You must be logged in to post a comment.