Szaftos őszibarack és száraz puskapor – Domaine Laporte

Bár máig nagymúltú családi gazdaságként promózzák magukat, lassan negyven éve, hogy bekebelezte őket egy sokkal nagyobb család, a Burzsoáké.  Láttunk már példát arra, hogy a nagy kebelen belül a kicsi szív ideig-óráig tovább dobog, de nehéz a minden tőkét nevén szólító gazda képének hitelt adni, amikor egy komplett új-zélandi borászatot is a nevükre írattak. Címketervezésben abszolút antitalentumok, viszont ezzel el is lőttem a kritikai puskaporomat. Aki nem bírja a szembe dicsérést, az most forduljon el.

Az egész azzal kezdődött, hogy kaptam ajándékba egy Terre des Anges-t és amikor minden elvárás nélkül felbontottam, alig hittem a számnak: az eleganciának és a harmóniának ezt a szintjét sauvignon blanc-nál még soha nem tapasztaltam. Hozzá kell tennem, hogy ez a fajtajelleg majdnem teljes feladásával járt együtt (mondom ezt úgy, hogy a sauvignon blanc címszó alatt az én fejemben legalább négy „fajtajelleg” él). Egy darabig vacilláltam, hogy megér-e nekem 25 eurót egy sauvignon blanc, de amikor a kérdést úgy tettem fel, hogy megér-e 25 eurót egy igazán nagy bor, akkor a válasz rögtön három palack Laporte lett. Ez volt életem egyik legjobb 65 eurós befektetése.

Pouilly Fumé Les Duchesses 2024

A három közül ez volt a legolcsóbb és a legfiatalabb, mégha minimális is a különbség. Karakterben viszont annál nagyobb. Itt a fajtajelleghez nem férhet kétség. Az illat intenzív – frissen vágott fű, csalán, egres, sárgadinnye, talán még egy kis kandúrhúgy is kiszimatolható. Kóstolva lendületes, friss, de a reduktív nagyátlag metsző vagy éppen sorjás élei nélkül. Nincsen benne semmi nyomulás, tolakodás. Ától cettig vonzóan jóízű, üde, vidám, könnyen érthető bor. 7 pont és 19 euró. (Legnagyobb meglepetésemre a 2023-as itthon is kapható.)

Sancerre Terre des Anges 2023

Az illat sem nem intenzív, sem nem fajtajelleges. Kóstolva viszont azonnal a bűvkörébe kerülünk. Hibátlanul kerek vagy inkább gömbölyű. A jegyzeteimben még azt írtam, hogy “mesteri hordóhasználat”, de ezt a textúrát valójában a 9 hónap seprőntartásnak köszönheti (nem járt hordóban). Töretlen ív, tökéletes elegancia. Egyszerre friss, gyümölcsös és tartalmas. Szaftos őszibarack találkozik a mandula szelíd kesernyéjével. A hangját soha nem emeli fel, de a mondandója annál érdekfeszítőbb. 8 pont és éppen akciós.

Sancerre Le Rochoy 2023

Ez sem ugrik ki a pohárból. A Terre des Anges-ban nem volt nehéz megtalálni a gyümölcsöt, ez viszont kimondottan minerális, kovaköves, füstös, sós. Kifinomultabb és elvontabb. Sokadik nekifutásra a sós, köves jelleg mellett sikerült egy kis citrusos, mandarinos vonalat is kitapogatni. Szomjoltó, szaftos, enyhén cseres bor (szintén seprőn érett, famentes). Kevés elemből építkezik, szűkszavú és letisztult, mint egy haiku. 8 pont és itthon is kapható. A Vinatis-ban már a 2024-est árulják 24 euróért.

Pazar borok és így trióban kóstolva nemcsak élvezet, hanem tanulságos élmény is, ahogy a csalántól a gyümölcsökön át eljutunk a kőfejtőig. A Rochoy esetében a kóstolási jegyzetemben minden második szó vagy a kovakő, vagy a minerális volt és ilyenkor nem árt tisztázni, hogy ez mit jelenthet egy bor esetében: Alex Maltman és a pattintott kőkorszak.