Tudja isten, mi okból, de Chablis Burgundiához tartozik, ami földrajzilag éppen olyan abszurd, mintha Légli Géza arra ébredne, hogy villányi borász lett belőle. Chablis közelebb esik Champagne-alsóhoz, mint Burgundia-felsőhöz, ám történelmileg ennél fontosabb, hogy Párizs sincs messze, ráadásul víziúton megközelíthető.
A logisztika nagy úr, így egészen a 19. század végéig Párizsban chablis volt a ház bora. Aztán jött a kopp, a versenyelőnyt a vasút, a termelést a filoxéra nullázta le. Ha még azt is hozzátesszük, hogy a kontinentális éghajlat miatt a fagy szinte minden tavasszal arat, már nem annyira meglepő, hogy kevesen törték magukat a szőlőt újratelepíteni. A 20. század közepére a termőterület negyvenezer hektárról ötszázra csökkent (ez Somló méret). Amíg a fagy ellen nem találtak hatékony védekezési módot, a borvidék zsugorodása megállíthatatlannak tűnt. Aztán bejött a mobil rezsó (chauffrettes), meg a permetezés (aspersion), és mára visszatornázták magukat 6000 hektár közelébe. A brand újra kiszidolozva, a stílust világszerte próbálják koppintani.
A chablis mindig színtiszta chardonnay, az északi fekvésnek köszönhetően acélos gerinccel, tűzköves, zöldalmás, citrusos aromákkal. Hordóba – szerencsére – ritkán kerül.
Néhány ismerőssel összehoztunk egy kisebb mezőnyt, és nem mondom, hogy rajongóként álltunk fel az asztaltól, de abban egyetértettünk, hogy felfedező kedvünknek csak az árak szabhatnak gátat.
Domaine Lavantureux Chablis Vauprin 2019
Nem mozgok otthonosan ezen a terepen, így amit mondok, lehet, hogy privát/amatőr nyafogás. Ez egy magasra értékelt (93-94 pont), érlelésre alkalmas bor. Jelenlegi állapotában azonban erősen megosztó: sem azok nem fogják szeretni, akik felhúzzák az orrukat, amint pörkölt mogyorót éreznek a borban, sem azok, akiknek görcsbe rándul a gyomruk a magasabb savtól. A tölgyfa és a szőlő együtt egy vonzó és intenzív őszibarackos aromára fut ki, ami nápolyival és punccsal határos. Kóstolva azonban nincs benne semmi édesség. A sav brutál magas lehet, szájban még van, ami úgy-ahogy beburkolja és tompítsa, de amint lenyeljük, érezhető, hogy minden útjába kerülő akadályt lebont. A középhosszú lecsengésben szőlőcukros, mentolos jegyek. Lehet, hogy hosszabb távra ez egy jó recept, jelenlegi állapotában engem zavart, hogy az illatot a fa, a kortyot a sav árnyékolja le. 6-7 pont és 10.900 Ft.
Domaine Vauroux Chablis 2018
Tulajdonképpen megad mindent, amit méltányosan elvárhatunk, de valahogy üvegházi gyümölcsnek hat. Felületes szemlélőként kellemesnek fogjuk találni, mert teltebb, selymesebb, kevésbé karcos az átlagnál, ám ha jobban elmélyülünk benne, akkor gyanússá válik, hogy a pincében még komoly utómunkálatok folytak. 4-5 pont és 7650 Ft.
William Fevre Chablis 2019
Az est sztárja. Semmi nagy trükköt nem mutat be, de hibátlan bor és pont olyan, amilyennek a chablis-t a tankönyvek leírják. Szinte meszes, citrusos, kekszes, szerecsendiós illat – árnyalatokban gazdag, fedetlen. Kóstolva majd’ kicsattan az egészségtől, enyhén sós és fanyar, éretlen őszibarackkal, éretlen ringlóval és érett egressel. Kerek, jóízű, szájbarát. A nagynevek sokszor okoznak csalódást, főleg, a nyitó szinten, de ez egy tiszta, eszköztelen, izgalmas, lendületes, természetes bor. Erős 7 pont és 9150 Ft.
Philippon Frére Chablis 2018
Olcsó auchanos beszerzés (1500 Ft). Időnként rácsodálkozom borokra, hogy jé, ez olyan, mint egy Y, pedig X. És ez a bor kiköpött champagne (buborék nélkül). Az illat intenzív, kekszes, karamellás, kandírozott citromhéjas jegyekkel. Kóstolva is a koránál idősebbnek hat. Számszakilag megvan, de már az almasav sem harap. Ízben gesztenyemézre emlékeztet anélkül, hogy édes lenne. A lecsengés közepesen hosszú. 5 pont és ennyi pénzért nagyon jó vétel.
Chateau de Béru Terroirs Chablis 2018
Biodinamikus birtok és az volt a gyanúnk, hogy alacsony kénnel készült. Az illatban megbarnult alma és sárga alma, calvadosra emlékeztet. Kóstolva vibráló savak, a korty közepe szolidan édes, gyümölcsteát, almakompótot idéző aromával. Mint egy megsárgult könyvlap, az oxidáció egyneműsítő hatása feloldotta a színeket, kilúgozta a gyümölcsöket. 4-5 pontért drága mulatság.
Mi a tanulság? Hova tovább? A jó chablis remek bor. Minél kevesebbet piszkálják, annál jobb. A hazai választékot nagyjából kipróbáltuk, az őshonos választékban 25 euró körül kezdődnek az izgalmak. A valóság egy jobb változatában folytatás következne, ebben a változatában marad az ácsingózás.
You must be logged in to post a comment.