A riesling kétélű tőr 

Szigorúan kínálati oldalról, szigorúan önérdekből végzett piackutatásom legutóbbi részeredménye: két kiváló magyar riesling és hosszabb kihagyás után, két német asszaszin. Gyorsan szögezzük le, nálam kettős a mérce: ha magyar vagy, a német alap megugrásának is felállva tapsolok, ha német vagy és elmarad a csoda, örökre elfelejtelek. De ha fejben kivonom a lejtést a pályából, akkor is igaz marad: az elmúlt hónapban akadt magyar, amit szívesebben ittam, mint echte németeket (a kettő, az már több).  

Kősziklás Rajnai Rizling 2022 

Szinte minden szempontból kiválóan sikerült riesling, szép az egyensúly, szép a gyümölcs (őszibarack, egres), kóstolva friss, dinamikus és még egy kis gázolaj is csöppent bele. De már az illatban feltűnik egy vegetális jegy, ami aztán ízben felerősödik – leginkább zöldborsóhüvelyre emlékeztet – és én ezen nem tudtam túltenni magamat. Másokat talán kevésbé zavarna, engem nagyon. Így csak 4-5 pont. 2600 Ft.   

IKON Rajnai Rizling 2022 

A megszokott, precíz, kissé arctalan, de műfajilag pontos előadás. A fajélesztőért nem járnak pluszpontok, egyébként hozza a kötelezőt: ez a hűvösebb, élesebb, csípősebb reduktív stílus, minden érdemleges hiba nélkül. A lelkesedésemet az hűtötte le, hogy többször összehasonlítottam a Gilvesy-vel és a Sabarral és így világosan kirajzolódtak a korlátai. 5 pont és 2800 forint 

Gilvesy Rajnai Rizling 2022  

A március végi Badacsony New Yorkban bemutatón csodálkoztam rá, és most is ez tetszett a legjobban a hat magyar közül. Tősgyökeres germán stílus. Még egy kis gázolajat is tankoltak bele. Pörög, villog, üdít, frissít. Aromák tekintetében a citrusos vonalat viszi, késhegynyi fűszeres kiegészítéssel. Nagyon tiszta, nagyon penge, a savak simán felzabálják a szerény maradékcukrot. Aki tudja magáról, hogy alacsony a savtoleranciája, ne ezzel a borral betyárkodjon, forduljon a Sabarhoz, abban több az empátia. Erős 6 pont és 3500 Ft. 

Cika Borászat Rajnai Rizling 2021 

A laposra döngölt félsivatagból, ahol élek, a szívem máig hazahúz dimbes-dombos Zalába, így amikor arról értesültem, hogy nagyapám hajdani szőlőhegyén világsiker született, nem tudtam ellenállni. Ha helyi mércével mérünk, akkor ez egy világverő bor, ha egy világverseny mércéjével, akkor azért vakarom a fejem. Az illat nem tiszta, és ezért gyanúm szerint a másodlagos frissességű hordót terheli a felelősség és aztán kóstolva is érződik a fa, nem éppen előnyös, szappanosító hatása. Ami a hordóba került, arról el tudom képzelni, hogy díjnyertes lehetett. 4 pont    

Sabar Rajnai Rizling Hercegföld 2022  

A Sabar rajnaiakkal soha nem voltam igazán kibékülve, mindig úgy éreztem, hogy a hordó kerekítő hatása és a fából kioldódó aromák rontanak az összképen. Aztán a Badacsony New Yorkban bemutatón megkóstoltam a 2023-ast és elcsodálkoztam: vagy a hordók koptak el vagy csökkent a fában érlelés hossza, de ez lett nálam a nap egyik bora. A 2023-ast még éppen csak lepalackozták, ezért megkockáztattam a 2022-est. Akik a lágyabb, kedvesebb osztrák riesling stílust kedvelik, azoknak ez lehet a hazai alternatíva. Nagyon jól eltalált maradékcukor, sav és hordó – kerek, komplett, komplex, fajsúlyos és finom. Minden korty jól esett, minden korty után úgy éreztem, hogy jöhet a következő. 6 pont és 4350 Ft. 

Cseri Quartus Rajnai Rizling 2021 

Nem hat reduktívnak, pedig állítólag az. Ha valóban így van, akkor az optikai csalódás magyarázatát a seprőntartásban keresném. Az illat nagyon visszafogott, gyümölcs minimális, pörkölt mogyoró minimális, minerális minimális. Kóstolva komoly, tartalmas, strukturált, száraz és az illathoz hasonlóan aromaszegény. Szép egyensúly. A végén befigyel egy kis almasav, de nem vészes. Orral kóstolók kerüljék, szerkezetivók keressék. 5-6 pont és 4000 Ft.   

Vollenweider Felsenfest Riesling 2022 

Hasonlóan ronda címkét régen láttam. A döntés a beszerzésről a szökőévenként egyszer-kétszer jelentkező kalandvágy pillanatában születhetett (soha korábban nem hallottam a pincéről). Amúgy szépeket írnak róla, és a bor tényleg jó. Nem egészen az a stílus, amit szeretek, de nem kellett megerőltetnem magam, hogy értékelni tudjam. Határozott sponti-jelleg, szegfűbors, pala, sós citrom, egres és virágok. Árnyalatokban, motívumokban gazdag, de közelebb kell hajolni, hogy ezt észre is vegyük. A 6 gramm maradékcukor ellenére csontszáraz. A sav nem metsző, de bőséges. Akrobatikus ügyességgel egyensúlyoz az éretlenség határán (nem úgy, mint a Hermannsberg vagy a Clüsserath (l. lent)). 6-7 pont és 13.30 euró 

Reichsrat von Buhl Forster Riesling 2022 

Nagy felfedezés. A von Buhl Lobenbergéknél országos kedvenc, a kritikai fórumokon viszont elég vegyes a borászat megítélése, ezért hosszú ideig kerülgettem, mint macska a forró kását. Kirobbanó, pikáns illat, és aztán kóstolva is tűzijáték a szájban. A jegyzetelés során találtunk benne ananászt, grapefruitot, de ez mindenekelőtt egy Mariska barack-imitátor, még a magház kesernyéjét is döbbenetes pontossággal adja vissza. Izgalmas, dinamikus, színes, egy német gyümölcsbomba. Erős 7 pont és must buy 14 euróért.    

Gut Hermannsberg 7 Terroir Riesling 2022 

Kóstoltam többször is a “Just” néven futó beetető rieslingjüket és legutóbb úgy döntöttem, hogy ez túl techno, túl megúszós és levettem a programról. A 7 Terroirs állítólag már a borászat igazi arcát mutatja, vagyis előkerülnek a terroir oroszlánkörmei. A kontraszt nem is lehetne nagyobb. Nem is értem, hogy itt mi az üzleti modell, ill. azt még érteném, inkább azon akadtam fenn, hogy akit beetettek az alappal, az hány decibellel sikít, amikor az életére törnek ezzel a savkoncentrátumal. Én három nap alatt nem bírtam belőle három kortyot meginni és egy idő után már a kármentős köpködéstől is elment a kedvem. Ez egy gasztroenterológiai szellemvasút, MRI nélkül is érzed, hogy merre jár a szerelvény és minden kanyarban halálhörög a bélflórád. 4 pont és 13.90 euró.  

Ansgar Clüsserath Steinreich Riesling 2022 

Sokkal jobb, mint a Hermannsberg, pl. van illata. Egyszer már kóstoltam az alapabbat 2021-ből és Eva Clüsserathot úgy könyveltem el, mint rokonszenves stílusú borász, aki megérdemel egy újrázást egy kevésbé cudar évjáratból. Nem egyből derült ki, de visszaélt a bizalommal. Amíg a Hermannsberg ott volt mellette, addig könnyű volt az erényeit átérezni. Amikor a Hermannsberget már nem mertem újra kóstolni és egymagában kellett volna helytállnia, akkor kiderült, hogy ehhez is azbesztgyomor, sőt, azbesztszáj kell, különben a fájdalom megakadályoz abban, hogy észre vegyed a szépségét. 5 pont és 16.50 euró. 

Válasz