A saját nemzedékem előtt álló egyik legnagyobb marketing feladat annak megértetése a fiatalokkal, hogy mi nem a kénköves pokol felé taszigáljuk a Földet, hanem elhoztuk nekik a mediterrán nyarat ősszel. Amíg nem sikerül áttörést elérnünk, addig kénytelenek vagyunk elfogadni, hogy a többségük apokaliptikus jelként fogja értékelni, hogy idén, különböző időjárási anomáliák miatt, 60 éves mélypontra zuhant a bortermelés. Az iszapszemű öreg ráják viszont, akik a visszaesésben is meglátják a negatív növekedést, örömmel fogják nyugtázni, hogy így enyhülhet a csökkenő borfogyasztás miatt kialakult túltermelési válság.
Az OIV friss jelentése szerint az aszály és a szőlőt sújtó változatos nyavalyák miatt 2023-ban a bortermelés 1961 óta nem látott szintre zuhant. A globális termelés 94 százalékát adó 29 ország adatait összegezve arra jutottak, hogy idén 244 millió hektoliter körül fog alakulni az össztermelés. Ez az alacsony 2022-es mennyiséghez képest is 7 százalékos csökkenést jelent. Giorgio Delgrosso, az OIV statisztikai osztályának vezetője szerint a visszaesés a „szélsőséges éghajlati körülmények” következménye, név szerint: tavaszi fagyok, heves esőzések és tartós aszályok.
Ha már szóba hoztam a beharangozóban a borfogyasztás negatív növekedését, akkor néhány mondatot szenteljünk ennek is. Delgrosso szerint a visszaesés azzal magyarázható, hogy a borpiacnak „példátlan válságok sorozatával kellett szembenéznie”, és ez „valószínűleg szerkezeti változásokhoz vezet majd az ágazatban”. „A 2020-ban kezdődő Covid-19-re gondolok, amelyet 2021-ben a globális ellátási láncok válsága követett, végül pedig a 2022-ben és kisebb mértékben 2023-ban jellemző magas inflációs nyomásra. (…) A fenti tényezők kombinációja a termelési és forgalmazási költségek meredek emelkedéséhez vezetett, ami negatívan hatott a keresletre, hiszen a fogyasztók vásárlóereje eközben világszerte zsugorodott.”
Végül felhívja a figyelmet két további tendenciára, amely hátrányosan érinti a borfogyasztást. Az első, az “alkoholfogyasztás visszaszorítására irányuló egészségügyi kampányok, amelyek minden bizonnyal új fogyasztási szokások kialakulásához fognak vezetni számos országban, elsősorban a fiatalok körében”. A másik negatív tényező “az egyéb alkoholos italok, főként az alacsony alkoholtartalmúak, mint pl. a sör, által támasztott erős verseny”. (Itt már jártunk: l. Csak az öregek isznak bort.)
You must be logged in to post a comment.