Blaufrankisch for the Burgundy lover – Dorli Muhr kékfrankosai Budapesten

Fotó: Yuliya Ryaz, https://juliaryaz.pic-time.com/BwPUb3txEcbsI

A Dorli Muhr név nekem 2011-ben égett be. Az ő (akkor még Muhr-van der Niepoort néven futó) kékfrankosát keverte Dagadtos nagy burgundi kóstolójába, nem kisebb név, mint egy Clos de Tart után (akkor 240 euro, ma 1000) – az osztrák kakukktojásnak a titánok árnyékában sem volt miért szégyenkeznie.

Ha pinot-val nem is keverni össze a DM borokat, a varázsuk egy része abból fakad, hogy voltaképpen burgundiai esztétikát tükröznek (ez az én véleményem, a címben szereplő kifejezés Dorlitól származik): finesz, transzparencia, beérett stílus és egyedi karakter jellemzi őket. A koncentráció, extrakt hajhászásának már az a bizonyos, fent említett 2007-es sem mutatta nyomát 2011-ben. Az alkoholok 12,5-13,5% között mozognak, sem kisméretű, sem új tölgyhordókat nem használnak.

A termelőhöz köthető legtöményebb élményem eddig a tavalyi pincelátogatás volt (az új, környezettudatosan épített borászatban). Egészen idén januárig: Dorli Muhr Budapest tetején, a panorámakirály Virtu étteremben (Mol Campus legfelső szint) három keresztmetszetén keresztül mutatta be borait és birtokát sommelier-knek és egyéb szerencséseknek. Hallottunk már arról, hogy az osztrák marketing működik?

A történet a kékfrankosról szól, no és persze az alvó Spitzerberg feltámasztásáról – a 2002-es induláskor nem éppen a minőségi verseny jellemezte a környéket. Carnuntum (a Burgenland tetején csücsülő borvidék) keleti sarkában járunk, a Kárpátok és az Alpok nyúlványai között, a klíma roppant száraz és meleg, az átlagos éves csapadék kétségbeejtően szűkösnek hangzó 400 mm. Kísérlet gyanánt számos aszálytűrő fajta (például malbec) került ültetésre a kezdetekkor, ám végül az őshonos kékfrankos lett a befutó – az éghajlatot jól bírja, a termőhely közvetítésében pedig kiváló. A szortiment tehát erre épül, tőkék kora, illetve a talajtípus alapján megkülönböztetett tételekből.

A kékfrankos kapcsán elhangzott egy számunkra is fontos hír: az osztrákok közép-európai specialitásként tekintenek a fajtára, és így is kívánják promotálni – úgy tűnik, komolyan gondolják, hogy közösen erősebbek lehetünk (noha mi rendesen el vagyunk maradva a házi feladattal). Ennek jegyében az egyébként az Ausztria borainak szentelt, májusban Bécsben megrendezésre kerülő VieVinum fesztiválon egy különtermet dedikálnak a hat érintett ország (Magyarország, Horvátország, Szlovénia, Ausztria, Szlovákia és Csehország) kékfrankosainak (itt már meg is van a kiállítók listája).

A borokat illetően: nincs a sorban tétel, amit ne találnék izgalmasnak vagy vonzónak. Ez az osztrák élmezőny teteje – ezt ugyanakkor az árazás is leköveti.

[A pontszámok röpke benyomásokon alapulnak, hozzávetőlegesek csupán, eképpen értelmezendők – némi tanakodás után mégis a közlésük mellett döntöttem, talán segítenek kiegészíteni a leírásokat.]

[A pince néhány bora már kapható itthon is. Zárójelben a kóstolón közölt árak.]

I. etap: Samt&Seide mini-vertikális (23 €).

A village-bor. Gyakorlatilag csak nüanszokban tér el drágább testvéreitől: némileg komplexitásban, nem stílusban. 

2021

Nem meglepő módon az évjárat Carnuntumban is markánsan savas borokat szült, akárcsak nálunk. A karcsú, inas felépítéssel együtt is kiváló a bor, az etap legjobbja számomra. Tündöklő, ropogósan gyümölcsös illat Észak-Rhone-szerű hűvös karakterrel, fekete borssal, áfonyával, szederrel. Áradó, feszes, megkapó bor, élmény. 7 (91)

2020

Meleg évjárat karakter, kezdődő fejlettség. Aszalt meggy, dohány és gyógynövények. Törékeny, szellős, szelídebb savakkal. Összesimult, remekül fogyasztható. Szép bor, talán egy fokkal kevésbé komplex testvéreinél. 6,5 (89)

2019

Felnőtt korba ért, mégis élőbb, áradóbb a 20-asnál. Mélyebb is. Orrban aszalt meggy és bőr. Elegáns, szép, lendületes savval, határozott tanninnal. 7 (90)

2018

Aszalt meggyes, sötét, érett – meleg év lenyomata. Némileg öblösebb felépítés, ám jó savakkal. Összeérett, illesztésmentes. 7 (90)

II. etap: Ried Spitzerberg (85 €).

A zászlóshajó. Talán meglepő, de légiesebb, mondhatni pinot-sabb a Samt&Seide vonalnál.

2018

Kialakult palackbuké: finom bőr, beszáradt meggylekvár, a háttérben gyógynövények. Lazuló szerkezet, szellős, szinte súlytalan korty. Szép savakra épül elsősorban, nem tanninra – ez ugyanakkor nagyjából az összes Dorli Muhr kékfrankosra igaz. 7 (91)

2017

A sor talán legfűszeresebb bora, gyümölcsben inkább hecsedli, mint meggy. Pinós vonal, karcsú, savvezérelt. 7 (90)

2016

Az első valóban tercier bor: barnuló szél, avaros aromák. Némi sonka és zöldesség – az évjáratot le sem tagadhatná. Pinot kékfrankosból; szellős, savra épül, ideális mennyiségű és minőségű, szép tanninnal. Az érettség-deficit miatt nehezen tudtam elhelyezni, a mellettem ülőket jobban lekenyerezte, mint engem. (?)

2015

Ezt teszi egy kiváló évjárat: intenzívebb, frissebb, mélyebb illat, barna fűszerekkel, feketébe hajló gyümölcsökkel, sonkával. Selymesebb korty, harmónia, könnyed elegancia. Szövete sem indult fogyásnak, van hús a vázon. Kiemelkedő. 7,5 (92)

III. etap: a Spitzerberg négy dűlős bora, egyetlen évjáratból.

A csúcstételek. A kékfrankos meggyes fajtajellegét ezekben találtam legerősebbnek.

Ried Spitzerberg-Kranzen 2020 [42 €]

Nem érett még fogyasztásra, van hova kerekednie, ugyanakkor nagyot villant. Bájos, friss meggyes, bőkezűen gyümölcsös, a háttérben gyógynövényes nüanszokkal. Kifejezetten fiatalos, élénk savú, némileg nyers. Várjunk vele néhány évet. 7 (91)

Ried Spitzerberg-Kobeln Liebkind 2020 [67 €]

Visszafogottabb, sötétebb, fűszeresebb. Le sem tagadhatná, hogy osztrák kékfrankos. Áfonya és meggy illatban, fahéj és némi funk kíséretében. Szájban koncentrált, tömör, selymes textúrával, jó arányokkal. Nagyboros mélység. Egy-két évet ezzel is érdemes lehet várni még. 7/8 (92+)

Ried Spitzerberg-Obere Roterd 2020 [85 €]

Mesés. Íme a grand cru kékfrankos. Az eddigiektől is kifejezőbb, hűvös karakterű illat, tömény meggy és szegfűszeg, fókuszált fajtajelleg. Felső osztályos beltartalom, csiszoltság, annyira egyben van, hogy már most fogyasztható. 8 (93)

Ried Spitzerberg-Obere Spitzer 2020 [120 €]

120 euró. Szándékosan, meséli Dorli. Ez és az előző fogy el elsőként, teszi hozzá. Izgalmas illat, egzotikusan fűszeres, ánizsos, vadmeggyes. A háttérben egy kis vér. Akárcsak a Roterd, ez is gördülékeny, finom ívű, illesztésmentes. Kiemelkedő. 7,5 (92)